Sveriges Annonsörers mediekommitté för pr har utformat skärpta rekommendationer för alla medlemmar som vill använda bloggare i sin marknadsföring. 

Metoden blir vanligare, men när kommunikationen sker genom en tredje part, kan det bli förvirrande om vad som är reklam och pr, anser Sveriges Annonsörer.

Rekommendationerna, som endast är tillgängliga för Sveriges Annonsörers medlemmar, är att marknadsförare som använder sig av bloggar och sociala medier ska agera
"precis som i traditionella medier".  Företag och organisationer har ett särskilt ansvar att se till att marknadskommunikationen inte strider mot marknadsföringslagen eller Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation. Dessutom ska alla samarbeten annonsmärkas.

– Unga bloggare och opinionsbildare känner många gånger inte till pressetiska eller marknadsrättsliga regler. Det är därför upp till annonsören att se till att bloggaren också är införstådd med vilka regler som gäller för betalda samarbeten. Om bloggaren är omyndig rekommenderar vi att kontakt tas med vårdnadshavare, säger Maria Mossenberg, kommunikationschef på Loreal och ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för pr.

Vilka berörs av rekommendationerna?
– Rekommendationen är för dem som arbetar med pr och marknadsföring mot opinionsbildare i sociala medier som bloggar, vloggar eller Instagram, och riktar sig i första hand till annonsörer.

Hur ska ni sprida rekommendationerna?
– Via Sveriges Annonsörers kanaler som nyhetsbrev, hemsida, sociala medier. Vi kommer även att hålla seminarier om rekommendationen, säger Maria Mossenberg.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...