Sjöräddningssällskapet inleder året med att bryta sitt 10-åriga samarbete med Spoon och se över kommunikationen för hela organisationen. Emma Forseth, pressansvarig och projektledare för medlemstidningen Trossen berättar om framtidsplanerna och byråbytet.

– För ett drygt ett år sedan bestämde vi oss för att vi ville utveckla kommunikationen. Tidningen Trossen har sett likadan ut i 10 år, det har hänt mycket med både Sjöräddningssällskapet och medielandskapet sedan vi drog igång. Vi valde att gå ut med en pitch för att få så många bra uppslag som möjligt, säger Emma Forseth.

Hon förklarar att ett byte av byrå inte var det primära syftet med pitchen. Från början presenterade sex byråer idéer om hur Trossen skulle kunna utvecklas. Slutligen tampades tre byråer om att få uppdraget. Rubrik fick jobbet med motiveringen att byrån lyckats redovisa ett bra och ambitiöst helhetstänk.

Planen är att tidningen ska bli billigare att producera, bland annat genom att digitalisera delar av materialet och dra ner på tjockleken av printprodukten. Tanken är att Trossen ska fortsätta att komma ut fyra gånger om året i en upplaga på 100 000 exemplar.

– Utmaningen för oss är att skapa ett magasin som verkligen ger nytta till våra medlemmar. Trossen kommer att handla mindre om livsstil och mer om båtliv och sjösäkerhet. Att göra en digitalisering av organisationens kommunikation är ett viktigt mål för inför det nya året. Vi vill fördela budgeten på ett bättre sätt så vi har råd att utveckla kommunikationen på flera områden.

Konceptutvecklingen av Sjöräddningssällskapets medlemstidning pågår i detta nu vilket gör det svårt att säga exakt vad omorganiseringen kommer att leda till. Emma Forseth säger att utvecklingen också handlar om att anpassa sig till det faktum att medlemmarna inte tar med sig papperstidningen ut på sjön utan att materialet måste utvecklas och anpassas efter smarta telefoner och surfplattor.

Sjöräddningssällskapet har en lång historia av att marknadsföra sig med innehåll, varför fungerar det för er organisation?
– Jag tror att det fungerar bra för alla organisationer. Själv är jag journalist i botten och tror på efterfrågan på välgjort redaktionellt material. Våra medlemmar är extremt passionerade för båt- och sjöliv så det är ett tacksamt ämne att berätta om. Dessutom ger havet och vår sjöräddningsverksamhet upphov till många bra historier.  

Har ni jobbat något med andra kanaler för innehåll så som video och podcast?
– Film är verkligen något vi vill utveckla ännu mer. Vi har faktiskt startat en podcast också, i samband med hummerpremiären i höstas. Den har inte direkt blivit någon viral hit, ännu i alla fall.

En av anledningarna till att Sjöräddningssällskapet valt att gör content marketing är att lyfta fram organisationens 2 100 frivilliga sjöräddare som tillsammans utgör Sjöräddningssällskapets kärna och har jour dygnet runt, året om.

– Deras ideella arbete är en insats som verkligen förtjänar att belysas. Alla våra frivilliga sjöräddare gör ett fantastiskt jobb och har mycket att dela med sig av. Tidningen blir på så vis också en förebyggande säkerhetsåtgärd.

Trossen är en medlemsförmån och går inte att köpa i butik men det går att komma över tidningen på båtmässan och andra event. Organisationen samarbetar inte bara med Rubrik utan jobbar även med reklambyrån Forsman & Bodenfors.

– Vi är väldigt glada att Forsman & Bodenfors hjälper oss, dessutom helt pro bono. De har bland annat gjort fina reklamfilmer till oss. TV4 har gett oss fri visningstid också. Det är väldigt uppskattat eftersom vi inte har möjlighet att betala för annonsutrymme. Våra intäkter ska först och främst gå till att rädda liv.

I dag är det sex personer som jobbar på Sjöräddningssällskapets kommunikation- och insamlingsavdelning. Organisationen är en av de 10 största i Sverige på Facebook där de fått 54 038 följare.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...