UX Magazine avslöjar sex myter om datadriven design, som har som mål att utveckla en bättre förståelse för vardagsupplevelser. Myterna avslöjar vad datadriven design INTE är.
1. DATA INNEBÄR SIFFROR
Mycket av data om en app eller en sajt flyter in, i grund vilka som besökt sajten, hur de kom dit och hur länge de stannade och vad de klickade på. Siffrorna representerar riktiga människor med komplicerade liv. Siffror svarar inte på många av frågorna vi ställer oss om användarupplevelser (UX), som om vad folk känner eller förväntar sig av en användarupplevelse. Intrvjuer och etnografiska studier fyller kunskapsglappen, men anses ofta inte vara data.
2. DATA ÄR DEN OBJEKTIV SANNINGEN
Kvantitativa data sammanställs oftast av datorer och inte människor. Därmed framstår kvantitativa data som hårda fakta. Men även om big data är stort, så är det inte objektivt. Dataset skapas av människor som tolkar dem och tilldelar dem betydelser, även om en maskin kör talen.
3. STÖRRE ÄR ALLTID BÄTTRE
Hypen kring big data antyder att det kan avslöja människans hemligheter och förutse framtiden. Men big data handlar även om variation, vilket betyder många olika källor. Data från många källor skapar en mer nyanserad bild och i förlängningen ett användbart material.
4. DATA ÄR FÖR CHEFER INTE FÖR DESIGNERS
Data används ofta till att ge omdömen om sajter och appar, som att data visar att konverteringarna har minskat efter den senaste redesignen. Det kan skapa underlag för beslut. Men att kunna visa en poäng är bara en del. Att upptäcka saker med data handlar om att sätta data i relation till andra data för att upptäcka mönster och trender. En del handlar om att data används i siloer, affärsledningen i en och UX-teamet i en annan med olika referensramar i de två teamen.
5. DATA DÖDAR INNOVATION
Data betraktas som antitesen till innovation, på tre sätt.
* Data handlar om att titta bakåt.
* Data är taktiskt snarare än strategiskt.
* Data skummar ytan, som vad folk klickade på eller hur mycket de scrollade, och kan användas till att skapa en bild över hur en produkt ska marknadsföras. Men det fungerar inte så bra som information till designers eftersom det saknas information om motivation, känslor och förväntningar.
6. DET FINNS ETT KORREKT SÄTT AT ANVÄNDA DATA TILL ATT INFORMERA DESIGN
Hittills har vi inte sett ett idealiskt sätt att informera designfolket som fungerar för alla team i alla organisationer. Men det finns några riktlinjer.
* Använd data från flera olika källor om trafikdata, A/B-tester, sociala medier-sentiment, loggar från kundtjänst, försäljningsdata, undersökningar, användartester och intervjuer.
* Inkludera siffror och kontext. Du behöver båda för att kunna berätta den riktiga storyn.
* Använd data till att tracka förändringar över tid, utforska nya monster och gräv ner dig djupare I stället för att bara visa vem som har rätt eller fel.
*Utveckla metoder att dela och diskutera data i din organisation.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...