Sonen är tio år och snackar gärna om snack pot. Självklart känner alla till detta varumärke som har sjösatts av Knorr. Sonen avgudar Knorr. Företaget som annars gör de där små buljongtärningarna för låt oss säga en lite mer senior målgrupp. Nu vill Knorr föryngra varumärket. De har därför anlitat youtuber-kollektivet Ijustwantobecool. Ett par av Ijustwantobecools avsnitt har Knorr sponsrat. Nu pratar sonen ofta om Knorr när han inte äter märkets takeaway-kit, Snack pot.
För mig blir det uppenbart vilken kraft influerarna har. De får ju en tioåring att intressera sig för Knorr. Breddningen av Influerarsveriges utmärkelse Guldtuben är ett annat exempel. Saknas bland tävlingskategorierna gör kategorier för den Djupaste tänkaren, Smartaste analytikern och Bästa affärsmannaskapet.
Kännetecknande för influerare fram tills nu är att de ytliga, vardagliga med sitt eget bästa för ögonen. Det är mycket prylar och lite visioner.
Och det är synd, för influerar-metoderna är grymma. En duktig influerare kan bygga räckvidd som en tv-kanal, kan föra en dialog med sina intressenter och inte minst påverka allt från barn till toppolitiker, alltså utöva makt. Det hade varit intressant med en riksinfluerare som hade någon mer tanke än nästa pryl som ska promotas eller träningspass som ska streamas och nästa ”casha in”.
Hur hade Leonardo da Vincis, Marie Curies och Winston Churchills sociala medier sett ut?
När vågar någon vara digitalt seriös?
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare
rolf@beaconomist.net
prenumerera@dagensopinion.se

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...