Den svenska marknaden för sökmotoroptimering (SEO) mognar, konkurrensen hårdnar, inte minst från mediebyråer som ger sig in på området. Beaconomist har pratat med några av Sveriges största SEO-byråer om marknadens och aktörernas utveckling.

MARTIN HALL, SEO-CHEF PÅ WEB GUIDE PARTNER (WGP)

Hur upplever ni att SEO-marknaden utvecklas?
– Vi ser att SEO-marknaden blir mer mogen. Även de mer traditionella företagen börjar se behovet av SEO och behandlar det som en naturlig del av sin marknadsbudget, säger Martin Hall och berättar hur WGPs SEO-affärer utvecklas.

– Vi hamnar allt närmare ledningsgrupperna och blir mer och mer en inhyrd digital avdelning, snarare än en byrå som sitter på vår egen kant. Det tycker vi är spännande, då vi får en bättre position att stötta kunderna med övergripande målsättningar för samtliga digitala kanaler.

Hur stor del av era affärer kan tillskrivas SEO?
– Överlag står SEO och köpt marknadsföring för ungefär lika stor andel av vår affär. Vi har för avsikt att växa båda delarna jämnt framgent.

Web Guide Parter omsatte 67 miljoner kronor 2016 (brutet i december) med 34 anställda.

Hur utvecklas utbudet och konkurrensen på marknaden de närmaste åren?
– Vi ser att även traditionella mediebyråer ser betydelsen av sök och försöker slå sig in på området. Därav växer konkurrensen, men marknaden utökas i samma takt.

Vilka kollegor/konkurrenter brukar ni stöta på?
– I större upphandlingar ser vi primärt mediebyråerna med sina digitala förlängningar som är med. Men i övrigt får vi de flesta kunder genom word-of-mouth, relationer eller personliga kontakter, vilket gör att vi i de fallen sällan stöter på andra i branschen utan istället kan fokusera på att nå kundens specifika mål.

Upplever ny någon ny konkurrens från andra aktörer som rör sig in på SEO-marknaden?
– Framför allt de stora traditionella mediebyråerna.

Vilka är SEO-trenderna i dag?
– Vikten av mobile-first ökar hela tiden, med fokus på användarupplevelse och laddtider. En annan del är att SEO mer och mer blir knutet till företagens befintliga arbete, snarare än att vara en extern tjänst. Vi kopplas till exempel ofta ihop med företags pr-avdelningar för att maximera SEO-effekten av befintliga kampanjer.

Vad frågar uppdragsgivarna om de närmaste åren?
– Vi upplever att fler och fler uppdragsgivare vill ha konsulter på plats i sina lokaler och som mer integrerade resurser i deras dagliga arbete, snarare än att vi sitter på vår kammare som extern leverantör. Detta för att underlätta kunskapsdelning och för att få in SEO-tänket i samtliga digitala roller.

Hur behöver ni utveckla er organisation och erbjudande för att matcha uppdragsgivarnas behov?
– Vi behöver växa i antal konsulter, då efterfrågan på vår kompetens ständigt ökar. Vi tittar dessutom på en utökad lokalförankring – vi öppnade nyligen kontor i Malmö för att vara närmare våra kunder i de sydliga delarna av landet.

Hur ser era tillväxtmål ut för de närmsta tre åren och vilken del kommer sök att spela för er verksamhet framöver?
– Vi tror att bolaget kommer att vara dubbelt så stort inom en treårsperiod. Sök kommer alltjämt vara en central del av vår verksamhet och den kommer fortsätta att växa, men detta parallellt med övriga erbjudanden inom bland annat digital analys och sociala medier, avslutar Martin Hall.

MICHAEL WAHLGREN, GRUNDARE AV PINEBERRY

Hur upplever ni att SEO-marknaden utvecklas?
– Intresset för SEO bland företag ökar för varje år som går. Numera är det oftast en självklarhet att investera i sin synlighet på Google och vi upplever en stor kunskapstörst gällande SEO hos både företag och privatpersoner, säger Michael Wahlgren.

I stora drag, hur utvecklas era SEO-affärer?
– Vi har tio raka år bakom om oss med god tillväxt och det finns inget som tyder på att 2018 skulle bryta denna trend. SEO är en viktig del i att vi lyckats växa till det företag vi är i dag. Det är tacksamt att befinna sig i en bransch som växer för varje år.

Hur stor del av era affärer kan tillskrivas SEO?
– De av våra tjänster med flest affärer är SEO, Adwords/SEM och annonsering på Facebook. Även om de två senare har vuxit mycket de senaste åren är det fortsatt SEO som är störst.

Pineberry omsatte 39 miljoner kronor 2016 (brutet i december) med 47 anställda.

Hur utvecklas utbudet och konkurrensen på marknaden de närmaste åren?
– Under de dryga tio år som Pineberry funnits har konkurrensen varit ganska jämn. Det har löpande tillkommit nya byråer, samtidigt försvinner vissa andra. Min bedömning är att de närmaste åren kommer fortsätta på samma sätt.

Vilka kollegor/konkurrenter brukar ni stöta på?
– De flesta kunder som väljer oss kommer på rekommendation eller har hört talas om oss på något annat sätt. Så det är relativt sällan vi stöter på branschkollegor i försäljningsprocessen. I de fall vi gör det är det nog byrån Brath som vi oftast springer på.

Vilka är SEO-trenderna i dag?
– Det som påverkat SEO mest de senaste åren är att Google gett Adwords-annonserna mycket mer utrymme i sökresultaten. Med det sagt så finns det fortfarande stora möjligheter att få både mycket och bra trafik från Google med hjälp av sökmotoroptimering. Rent SEO-mässigt är det i princip samma pusselbitar som behövs för att lyckas på Google som tidigare. En sak som de börjat lägga större vikt vid de senaste åren är laddningstid. Långsamma sajter har det i dag svårare att synas bra i sökresultaten.

Vad frågar uppdragsgivarna om, de närmaste åren?
– Det skiljer sig ganska mycket beroende på kunskapsnivån hos kunden. Vissa frågar generella frågor om hur SEO fungerar och vilka resultat man kan förvänta sig. Andra har en tydlig bild av vad de vill ha hjälp med och har då väldigt specifika frågor kring SEO.

Hur behöver ni utveckla er organisation och erbjudande för att matcha uppdragsgivarnas behov?
– Google uppdaterar sina algoritmer mer än 500 gånger per år, därför behöver alla som jobbar med SEO vara i konstant förändring. Utmaningen för oss som byrå är att kontinuerligt uppdatera och justera våra arbetssätt så att vi tillsammans med våra kunder lyckas skapa så bra synlighet som möjligt på Google.

Hur ser era tillväxtmål ut för de närmaste tre åren och vilken del kommer sök att spela för er verksamhet framöver?
– Vårt mål är att växa 20 procent per år. Denna målsättning blir såklart mer och mer utmanande i takt med att vi blir större. Men för de närmaste tre åren tror och hoppas vi att vi lyckas med vårt mål. SEO kommer precis som tidigare stå för en betydande del av vår tillväxt, avslutar Michael Wahlgren.

MAGNUS BRÅTH, MARKNADSCHEF OCH GRUNDARE AV BRATH

Hur upplever ni att SEO-marknaden utvecklas?
– Marknaden har helt klart mognat jämfört med bara några år sedan. Det är fortfarande stark tillväxt men vi har också börjat se uppköp och sammanslagningar. Det går också att se att vi går mot en större komplexitet där man för ett antal år sedan mest hittade on size fits all-lösningar, säger Magnus Bråth.

I stora drag, hur utvecklas era SEO-affärer?
– Vi fortsätter framåt både i Sverige och internationellt, i första hand med mindre eller medelstora kunder där vi tidigare haft riktigt stora.

Hur stor del av era affärer kan tillskrivas SEO?
– 75 procent.

Brath omsatte 18 miljoner kronor 2017 (brutet i augusti) med 23 anställda.

Hur utvecklas utbudet och konkurrensen på marknaden de närmaste åren?
– Vi upplever både att konkurrensen blir tuffare, allt fler lär sig hantverket och allt fler har med sig SEO från starten i sin webbsatsning samtidigt som vi upplever att många av konkurrenterna blir svagare. Det är lite av en paradox att allt fler lär sig grunderna i SEO men det finns färre aktiva riktiga toppkonsulter. En orsak kan vara den ökande komplexiteten på sök-algoritmerna.

Vilka kollegor/konkurrenter brukar ni stöta på?
– I vissa av våra segment har vi inga konkurrenter i Sverige, till exempel upplever vi det inom spelbranschen. I andra så möter vi oftast byråer av liknande slag som vi, i undantagsfall mediebyråer.

Vilka är SEO-trenderna i dag?
– Det vi kan se internationellt är att outreach blir en allt viktigare del.

Hur ser era tillväxtmål ut för de närmsta tre åren och vilken del kommer sök att spela för er verksamhet framöver?
– Vi har för avsikt att dubbla på fyra år och sök är vår kärnverksamhet, avslutar Magnus Bråth.

MATTIAS KELLQUIST, VD PÅ JAJJA MEDIA GROUP

Hur upplever ni att SEO-marknaden utvecklas?
– Vi upplever att marknaden mognar och att kvaliteten höjs successivt på alla fronter. Inköparnas kompetens blir allt högre och det gynnar både kunder och leverantörer. En del som tidigare valt att genomföra SEO-arbete inhouse börjar nu återigen lägga ut det då det är svårt att behålla och utveckla SEO-kompetens inhouse, säger Mattias Kellquist.

I stora drag, hur utvecklas era SEO-affärer?
– De utvecklas främst genom att större kunder satsar ännu mer medan vi ofta tackar nej till kunder som inte har tillräcklig förståelse eller ambitionsnivå.

Hur stor del av era affärer kan tillskrivas SEO?
– Ungefär hälften av våra affärer är rena SEO-uppdrag.

Jajja Media Group omsatte 96 miljoner kronor 2016 (brutet i december) med 77 anställda.

Hur utvecklas utbudet och konkurrensen på marknaden de närmaste åren?
– Vi tror att den består på ungefär samma nivå som idag. Det är tuffare för mindre byråer att etablera sig då kunder vill samla mycket hos samma leverantör. Det kräver mångårig erfarenhet och ett stort utbud och det kan bara lite större byråer leverera.

Vilka kollegor/konkurrenter brukar ni stöta på?
– Ingen speciell, vi stöter på alla de större aktörerna på marknaden.

Vilka är SEO-trenderna i dag?
– Det pratas i USA mycket om ’prat-sök’ (voice search) som börjar bli större och större. Vi tror inte att det kommer att slå genom helt under 2018 i Sverige, men det är definitivt på gång.

Mattias Kellquist fortsätter:

– Laddningstider är stort. Inte bara en rankingfaktor, men även en stor och viktig UX faktor.

– Mobil har varit stort länge men blir fortsatt allt viktigare. Med mobile-first indexeringen som Google håller på att rulla ut så kan man inte vänta längre med mobilanpassade webbplatser.

Vad frågar uppdragsgivarna om, de närmaste åren?
– Mer kreativitet från sina byråer, att vi blir mer proaktiva i förslag framåt. Det lutar åt mer contentstrategier, men även helhetliga webbstrategier där SEO spelar en central roll. Byråer med möjlighet att hjälpa sina kunder att ta ett helhetsgrepp om den digitala marknadsföringen kommer att ha en fördel. Särskilt nu när större företag som förut hade inhouse SEO numera söker externa samarbetspartners för detta.

Hur behöver ni utveckla er organisation och erbjudande för att matcha uppdragsgivarnas behov?
– Vi har utvecklat vårt erbjudande och organisation för att ännu bättre kunna serva våra kunder och bli en närmare samarbetspartner. Det arbetet fortsätter framåt.

Hur ser era tillväxtmål ut för de närmsta tre åren och vilken del kommer sök att spela för er verksamhet framöver?
– Sök kommer även framöver vara den viktigaste digitala kanalen för våra kunder så det området ska vi fortsätta utveckla. Vi går inte ut med tillväxtmål men vi har för avsikt att hålla en starkt tillväxt även de närmaste åren, avslutar Mattias Kellquist.