Startupbolaget Selfiejobs går upp mot rekryteringsjättarna Metro Jobb och Blocket Jobb med en app för unga arbetssökande.

Selfiejobs startade för ett år sedan med visionen att förenkla jobbsökandet för unga. Med en app ville grundaren Martin Tall skapa en mobil plats för företag att posta marknadsannonser som snabbt blev tillgängliga för en ung målgrupp.

Funktionaliteten i appen liknar den som finns hos Tinder och andra dejtingappar. Det går ut på att användarna skapar egna profiler och därefter kan man swipa bland jobbannonserna. Bara då ett företag och användaren har markerat ett ömsesidigt intresse sätts kommunikationsmöjligheten, i form av en chatt, igång.

Vad skiljer Selfiejobs från andra digitala rekryteringsplattformar?
– Vi försöker att ta enkelheten till det extrema. Fördelen är att man kan tipsa om sig själv och slipper mellanhänder. Man är sin egen promotor, säger Martin Tall.

I dag har Selfiejobs cirka 20 000 användare i Stockholm, Köpenhamn, Berlin och London. Det är gratis att registrera sig som arbetssökande. Affärsmodellen går ut på att företagen som placerar annonser i appen betalar. Det kostar 995 kronor för en månad. Företag som vill prova kan göra det gratis i 15 dagar. Hittills har Selfiejobs cirka 60 annonsörer i månaden.

– Det kostar ungefär hälften av vad det kostar att annonsera hos Blocket.

Martin Tall säger att målet är att bli Europas mest älskade jobbsökar-app till år 2018. Selfiejobs ska även ta 10 procent av varje marknad som de ger sig in på inom loppet av fem år.

­– Den svenska marknaden är värd en halv miljard kronor och i Tyskland är den tio gånger så stor.

Vad är er största kommunikationsutmaning?
– Företagens rekryteringsansvariga är äldre och har inte samma takt in i det mobila som de unga personer som de vill rekrytera till tjänster inom till exempel restaurang och telemarketing. Därför har vi precis fixat så att all funktionalitet även finns på sajten goselfiejobs.com, det hade vi inte från början.

Företaget marknadsför sig med hjälp av innehåll i egna sociala kanaler: Facebook, Instagram och Twitter. Martin Tall avslöjar att de även samarbeten med en del lokala pr-byråer utan att vilja avslöja exakt vilka. 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...