Staffan Ekengren, chef för Scanias Newsdesk släpper en bok om redaktionella kommunikation.

Efter fem år på Scania har han lärt sig mycket om hur det fungerar när en kommunikationsavdelning ska arbeta som en nyhetsredaktion. Erfarenheterna ligger till grund för boken Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer (Liber). Boken släpps i mitten av september.

– Boken är ett slags managementliteratur om redaktionell kommunikation. Det handlar om hur man bygger en inhouse-redaktion och vänder sig till kommunikatörer och deras chefer i medelstora och större organisationer, berättar Staffan Ekengren.

Scanias nyhetsredaktion har varit stilbildande och många har vallfärdat till Södertälje för att studera hur arbetet bedrivs.

– Boken är påkallad av att jag har jobbat med det och fått väldigt mycket frågor från olika håll. Det som har slagit mig är att redaktionell metod är något som få kommunikatörer har koll på. Men det finns ett stort intresse och då tänkte jag skriva den första boken för om metoder för redaktionella kommunikatörer.

Staffan Ekengren skrev boken i slutet av året och i början av detta.

– Först går jag igenom saker som nyhetsvärdering, hur man gör en intervju och publicistiska principer och att man berättar det viktigaste först. Tesen är att om gör som duktiga journalister och mediehus och lyssnar noga på sin publik, så kommer det att leda till rätt innehåll.

Boken innehåller ytterligare två huvuddelar:

– Jag har med ett kapitel om de grundläggande principerna inom lean så att arbetet blir effektivt och sex skarpa case där man jobbar redaktionellt.

År 2016 gick Scania redaktion på högvarv när den nya generationen lastbilar lanserades efter tio års utvecklingsarbete. År 2017 kom ytterligare lanseringar. Under sina fem år på Scania har en hel del hunnit hända på Scanias newsdesk.

– Vi har inte gjort några dramatiska förändringar, utan jobbat på ungefär på samma sätt. Däremot har volymen förändrats. Vi märker att efterfrågan från organisationen har blivit större och större. Vi har hittat mer rätt i innehållsarbetet (content). Vi kan se väldigt tydligt de senaste två åren att vi har lyckats föra innehåll som attraherar mer än i början. Vi lägger mer krut på att tänka på vilka målgrupper vi vill nå eller delar av målgrupper eller geografiskt. Där behöver vi bli mer specifika så att vi kan ringa in vilka vi vill nå, det är en svår utmaning i dag.

En annan utmaning är att få ut content som skapa.

– När Facebook ändrar sin algoritm, blir det svårt för oss. Då får vi kämpa ännu mer med innehållet för att nå fram.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...