De amerikanska it- och mediebjässarnas svenska säljbolag växer både i omsättning och antal anställda med ett undantag.

Bolagen har oftast som funktion att driva viss utveckling och agera storkundssäljare. I de flesta fall faktureras kunderna företrädesvis från lågskatteländer som Irland utanför det svenska skatte- och bolagssystemet. Googles svenska säljbolag ökade omsättningen med 20 procent till 631 miljoner kronor under 2016. Den faktiska faktureringen ligger i storleksordningen 10 gånger högre.

Facebook som knaprar på allt mer av de inhemska mediernas annonskaka ökade omsättningen med måttliga 3,5 procent till modesta 95 miljoner kronor. Det torde vara en bråkdel av den faktiska faktureringen.

Förutom Facebook och Twitters säljbolag Sellbranch var tillväxten god under 2016. Segmentet växte med 26 procent till 3,8 miljarder. Antalet anställda ökade med 11 procent till 1 066.

Snabbast växte Amazon Web Services som ökade med 84 procent och kom upp i en omsättning på 99 miljoner kronor. Salesforce, som fakturerar från Schweiz, ökade med 63 procent till en omsättning på 400 miljoner kronor.

Alla bolag har inte ens något svenskt säljbolag. Det gäller exempelvis Netflix.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...