Staffan Slörner, vd för mediebyråernas branschorganisation Sveriges Mediebyråer, tror att medlemmarna omfamnar en utveckling där företagen flyttar pengar från traditionell marknadsföring till egna kanaler och content.
– Det är en jäkligt bra fråga, svarar han spontant på frågan hur medierådgivarna påverkas, och fortsätter:
– Det nya sättet att marknadsföra sig handlar om att skapa egna eller förtjänta kanaler. En del av medierådgivarnas jobb blir då att skapa mer trafik och korta tiden för framgång för kundernas egna kanaler genom marknadsföring.
Hur funderar dina medlemmar kring content?
– Jag tror inte att det är så många medlemmar som skapar reklambyråer, men content är något de pratar om och är inblandade i för att kunderna ska kunna skapa sina egna medier på rätt sätt. De flesta mediebyråer har nog skaffat personer som är duktiga på content eller har lierat sig med några, de senaste åren.
Traditionellt handlar mediebyråernas affärer om att köpa rätt reklamutrymme i rätt kanal och ta betalt för det i stort sett efter förmedlad volym. Frågan är hur mediebyråernas affärer påverkas när kunderna flyttar pengar till egna kanaler och eget content?
– Det påverkar säkert på något sätt. Mediebyråerna måste vara duktiga på content. Det handlar om att vara duktig på att skapa mervärde, försäljning och effekt för kunderna. Är det egna kanaler som behövs för att få kundernas affärer att fungera, tror jag mediebyråerna ser det krasst och ser till att optimera kundernas kanaler. Jag tror inte mediebyråerna ser det som ett problem utan en möjlighet. Allt som når ut och in och ingår i en medieplan, oavsett om det handlar om köpt reklam eller inte, kommer mediebyråerna att behandla med samma respekt, säger Staffan Slörner.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...