Bloggen Vassa Eggen funderar kring vad delningsekonomi, tjänster som sammanför utbud och efterfrågan, skulle göra för mediebranschen med företag som Über och Airbnb som förebilder.

Vassa Eggen tror bland annat att det för mediebranschen kan handla om att matcha efterfrågan på sportresultat eller journalistisk fördjupning i olika specialämnen och nämner Federal News Service som exempel. Andra tillämpningar kan vara att tillgodose publikens geografiska behov.

Delningsekonomi handlar även om geografisk efterfrågan, t ex om användaren (“efterfrågan”) befinner sig i en viss stadsdel eller ska hitta bara kinarestauranger. Ett “Airbnb för nyheter” måste ta tillvara på användares exakta, geografiska behov. Delningsekonomin handlar också om att "avprofessionalisera produktionen" skriver Vassa Eggen, något som också kan vara något för mediebranschen att fundera kring.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...