Förutsättningarna för att nå ut med kommersiellt innehåll i de sociala medierna förändras kontinuerligt. Facebook är fortfarande centralt men Snapchat växer och Instagram-användarna har accepterat annonserna. Twitter verkar mindre intressant för annonsörerna. Beaconomist ringde runt till tre byråer som nischat sig mot sociala medier för att kolla hur man lyckas med att nå ut där. 

Social Media Lab har funnits sedan 2010. Vdn Fredrik Holmström berättar att erfarenhet och långsiktighet är nyckeln till framgång:

Åt vilket håll går utvecklingen för sociala medier?
– Det växer konstant, det blir ett bredare landskap. Yngre generationer är flyktigare mellan de olika plattformarna och det ställer större krav på kompetens inom området. Det blir allt svårare för marknadschefer att hålla sig uppdaterade på de olika kanalerna i sociala medier, säger Fredrik Holmström.

Vad är viktigt att tänka på för alla som vill använda sociala medier framöver?
– Jobba långsiktigt. Du måste jobba med ditt content kontinuerligt, samtidigt som du regelbundet sponsrar upp dina budskap för att nå ut. Det är en ung bransch som ständigt utvecklas. Det finns ingen manual och det blir därför väldigt viktigt att lära sig av erfarenheten.

Fredrik Holmström tillägger:

–   Du ska vara där målgruppen är, men Facebook slår faktiskt alla andra på fingrarna, det är en kraftfull kanal för konvertering. Men vill du nå en yngre publik kan snapchat vara bättre, och LinkedIn är ju bra för en målgrupp med karriärsyften.

– Skapa ett content som passar för kanalen. När det gäller Instagram som har varit reklamfritt måste man se till att flyta in i flödet så man inte sticker ut som oönskad reklam. 

Vilka analysverktyg använder ni?
– Vi använder egenutvecklade verktyg. Vi hämtar in data från plattformarna och analyserar med vår egen mjukvara. Annonserna bevakar vi i realtid. 

Använder ni själva sociala medier för egen marknadsföring?
– Dessvärre inte. Här får vi nog dra den om skomakarens barn. Vi lägger tiden på våra kunder och har helt enkelt inte haft tid med de egna kanalerna, säger Fredrik Holmström.

 

Social Minds registrerades 2014. Redaktionschefen My Söderholm betonar att plan och strategi är viktigt men också att vara närvarande och aktivt gå in och lajka material som delas.

Åt vilket håll går utvecklingen för sociala medier?
– Folk börjar förstå hur viktigt det är med sociala medier. Företag lägger mer av sin mediebudget på sociala medier. De sociala medierna anpassar sig hela tiden efter användarna och de blir även bättre förutsättningar för annonsering. Ta Instagram som exempel, där det är nytt med annonser, där kan du lägga in en call to action knapp. Vilket underlättar konvertering eftersom du kan sälja direkt via Instagram. På Facebook har det blivit svårare för företag att nå ut till dem som inte följer dig om du inte annonserar eftersom algoritmerna är så hårt pressade.

Vad är viktigt att tänka på för alla som vill använda sociala medier framöver?
– Att alltid ha en plan. Du behöver bestämma vilken tonalitet du vill ha, om du vill vara flummig eller seriös. Och strategier för hashtags, följande och lajkande. Med en månadsplan kan du se till att det du lägger upp hamnar rätt och känns personligt.

My Söderholm tillägger:

– Om ditt företag inte har någon åsikt ska du kanske inte finnas på Twitter.

Snapchat håller på att gå om Twitter och många äldre börjar använda Snapchat för att kommunicera med sina barn. Vi ska prova Periscope nu och se hur det kan användas. Man ska nog inte räkna ut Twitter.

Vilka analysverktyg använder ni?
– Twintip, det är alldeles nytt. Med hjälp av Twintip får vi bland annat tillgång till information om hur mycket som delas på Facebook, vilket har varit svårt förut. Man kan inte se vilka som delar, men hur mycket.

Använder ni själva sociala medier för egen marknadsföring?
– Ja, absolut. Vi har annonser på Facebook och Instagram riktade till marknadschefer, säger My Söderholm.

Tobias Franzén är vd på The Amazing Society som har varit med sen 2009. Han anser att Facebook är en viktig aktör eftersom inloggningen där gäller på många fler digitala ställen.

Åt vilket håll går utvecklingen för sociala medier?
– Oj, bred fråga. De sociala nätverken växer, och man är inloggad under längre tid. Räckvidden ökar, målgrupperna blir större och möjligheterna att annonsera blir bara bättre.

Vad är viktigt att tänka på för alla som vill använda sociala medier framöver?
– Skapa rätt innehåll för rätt målgrupp. Du måste tänka på att inte köpa för brett med urvattnat innehåll till för stora målgrupper. Facebook kommer alltid att vara en player. Deu behöver ha Facebook-konto för många ställen på nätet, på Tinder till exempel. Internet blir mindre utan Facebook. Det har blivit en viktig komponent i hur man beter sig på internet.

Tobias Franzén utvecklar:

– Om du räknar i kronor och ören är Youtube dyrast, men det är lite orättvis jämförelse med tanke på att du kan visa rörligt. LinkedIn är också ganska dyrt men de som loggar in på LinkedIn har ett affärsmässigt mindset som man som annonsör kan ta till vara på. Instagram är fortfarande väldigt billigt.

Vilka analysverktyg använder ni?
– Vi använder lite olika. Omvärldsbevakningsverktyg och de sociala nätverkens egna analysverktyg och Google Analytics.

Använder ni själva sociala medier för marknadsföring?
– Ja, men där är vi kanske lite av skomakarens barn. Vi har haft stor orderingång och jobbat med att rekrytera så vi har inte riktigt varit kunnat marknadsföra oss själva.

Så når du ut i sociala medier
– Förutsättningarna för att nå ut med kommersiellt innehåll i de sociala medierna förändras kontinuerligt. Facebook är fortfarande centralt men Snapchat växer och Instagram-användarna har accepterat annonserna. Twitter verkar mindre intressant för annonsörerna. Beaconomist ringde runt till tre byråer som nischat sig mot sociala medier för att kolla hur man lyckas med att nå ut där, säger Tobias Franzén.

På bilden visas de sociala medier-cheferna exakt som de presenterar sig själva på Linkedin.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...