Google Answer Boxes refereras till Ranking Zero inom sökmotoroptimering (seo) för dess position högst upp på sökresultatsidan. Här berättar seo-specialisten hur du ska göra för att ditt content ska nå dit.
Google Answer Boxes är det content som landar högst upp på Googles resultatsida (serp) vid en sökning. Det inkluderar ett svar på en fråga, extraherad från en sajt och en länk till landningssidan, sidans rubrik och ett url. Boxen syns precis under det annonsbetalda innehållet på Googles serp och rankar utifrån användarnas engagemang.
– Det hjälper att etablera auktoritet och driva organisk räckvidd till din sajt, förbättra varumärkeskännedomen och räckvidden, säger Gabriel Ghavami, vd på seo-byrån GO MO Group.
Möjligheten att ranka på Google Answer Boxes finns för företag och organisationer som vill använda funktionen för att öka trafik och varumärkeskännedom. Nyckeln är att optimera innehållet för både korta och längre svar på frågor som ställs via Googles sökmotor.
– För att optimera ditt content för en Google Answer Box måste du genomföra fyra steg:
– Nyckelordsanalys
– Rubrik-taggar
– On page-content
– Sidrubrik
Gabriel Ghavami förklarar:
– Det första du gör är att använda Googles sökmotor och se vilka frågor användarna ställer för att identifiera vilka frågor användarna vill ha besvarade.
– Det andra steget är att markera frågor du vill besvara som H1 (huvudrubrik). Ett sådant exempel kan vara ”What is content marketing?”. Inkludera användarnas fråga i rubriken. Inkludera nyckelord och ord som what, how, why och where.
Nästa steg är att strukturera ditt content genom att använda underrubriker, stycken, visuella hjälpmedel och punktlistor och tabeller som är relevanta.
– Skriv svaret på frågan som en komplett mening nära toppen av landningssidan och använd sedan olika variationer av liknande frågor användarna har sökt som du sedan besvarar med hjälp av resten av ditt content på sajten.
– Se till att du inkluderar ordered list tag eller unordered list tag för att visa Google vilken typ av content som finns på hemsidan.
Till skillnad från vanlig seo-ranking på Google är nyckelordsanalysen till Google Answer Boxes primärt bestående av sökförslag via Googles sökmotor. För att optimera krävs att du strukturerar ditt content med tabeller, punktlistor, citat och att ditt innehåll är skapat i syfte att besvara användarens fråga. För att nå en Google Answer Box måste ditt innehåll ranka i topp 5 på Googles serp.
Verktyg som kan användas är Keyword planner, Quora och Google suAlexanderestion box.
Hur skiljer sig content för Google Answer Boxes jämfört med content för vanlig seo?
– För Google Answer Boxes måste ditt innehåll vara effektivt sammansatt för att besvara användarnas fråga.
Vilka vanliga misstag gör företag och organisationer som vill ranka i Google Answer Boxes och hur undviker man dessa?
– Genom att ge fullständig information redan i själva boxen är det stor risk att användarna inte klickar sig vidare till sajten via Googles serp och syftet med rankingen försvinner. Expandera dina svar på hemsidan för att undvika detta. Tabeller, diagram och citat är exempel på ytterligare information du kan fylla hemsidan med. Det gör att Google inte eliminerar behovet av en Answer Box för ditt innehåll.
– Ett annat vanligt misstag är att innehållet inte är strukturerat korrekt för att fylla boxen. Optimera ditt content baserat på frågan och strukturera ditt innehåll.
– Ett tredje misstag är att innehållet är minimerat till en fråga. Skapa ditt content för att besvara mer än en fråga och optimera det utifrån liknande frågor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...