Adobe delar med sig av tips och råd om hur kanalövergripande marknadsföring kan användas till att skapa digitala upplevelser som fördjupar relationen med kunderna.
Med marknadsföringsguiden Ten ways cross-channel marketing is not rocket science vill Adobe dela med sig av hur företag och organisationer kan använda sig av kanalövergripande insatser för att skapa bättre marknadsföring.
Ett första steg är att förstå att kanalövergripande marknadsföring inte handlar om att använda alla tillgängliga kanaler, utan att du som marknadsförare har möjligheten att välja de kanaler som passar din målgrupp bäst. Börja med de kanaler du bäst och bygg en digital upplevelse som direkt kan kännas naturlig. Koppla sedan dessa kanaler med andra kanaler du är intresserad av att börja använda.
Snarare än att trycka ut samma content eller marknadsföring i samtliga kanaler bör du försöka använda dig av samtliga kanalers styrkor för att skapa ett helhetsintryck som gynnar budskapet och genomslaget. Utgå från det övergripande budskapet du vill kommunicera och se sedan till att anpassa innehållet till de olika kanalerna du tänker använda dig av.
Kanalövergripande marknadsföring bygger på data om dina kunder och det kan upplevas vara en svår process att driva. Se till att du gör utbytet av information och tjänster en rättvis sådan genom att kommunicera vad kunderna får ta del av och driv upp efterfrågan.
Med kanalövergripande marknadsföring finns det en risk att du har olika delar av kundinformationen i olika databaser och system som inte pratar med varandra. Om du inte har en budget som tillåter investering i teknologi som möjliggör integrering av systemen så kan du ändå börja med att bygga en fullständig kundprofil manuellt.
Det finns en oändlig mängd data du kan använda dig av och en stor del av denna data är inte relevant för dina marknadsföringsinsatser. Se därför till att du identifierar den data du verkligen behöver och nischa din analys och insats mot denna data. Utgå från målsättningen med kampanjen och se sedan över hur väl detta stämmer överens med den data du samlar in om kunden.
Kanalövergripande marknadsföring kan uppfattas som ett enormt projekt när det kommer till content och storytelling där ditt innehåll ska kommuniceras och anpassas för olika kanaler. Viktigt att komma ihåg är att det är mer effektivt att hålla dig till en story och att kommunicera den i olika kanaler utifrån kanalernas styrkor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...