Innan du går till din marknadschef och ber om mer pengar till content-marknadsföring, behöver du ha både strategi och statistik i beredskap. Bloggen Newscred har tipsen.
Innan du går in till marknadschefen ska du ha i åtanke att han eller hon är fokuserad på snabba resultat. Men content-marknadsföring är ett maratonlopp. Det handlar mer om att engagera kunder och skapa en hängiven publik som du får intresserad av vad ni har att erbjuda.
Räkna med följande frågor från marknadschefen:
1. Varför ska jag investera i content-marknadsföring?
2. Hur kommer att öka våra intäkter?
3. Hur mycket resurser och pengar måste vi budgetera med?
Den första frågan hjälper Matt Heinz, chef för Heinz Marketing till att svara på:
"Enklast är att dra en direkt linje mellan content och intäkter. Om du kan visa hur content skapar intäkter kommer pengarna att sköta snacket".
Den andra frågan är inte alltid så lätt att svara på.
"Studera hur ditt content driver momentum och rörelser mellan prospects och säljprocessen. Förmår ditt content att flytta prospects in i en aktiv köpprocess? Den typen av ändringar i köpbeteende är extremt viktiga, inte minst högst upp i säljtunneln", säger Matt Heinz.
Statistik behövs. Enligt Demand Metric, genererar content-marknadsföring tre gånger så många leads som traditionell marknadsföring, men kostar företaget 62 procent av pengarna.
"Visa din marknadschef att 93 procent av alla b2b-företag lyfts av content och fråga om chefen vill tillhöra de 7 procent som inte får något lyft", säger Sujan Patel, marknadschef på When I Work.
Den tredje frågan om budget och resurser kan endast besvaras efter att du har planerat dina content-kampanjer.
Det är viktigt att ta med både mjuka och hårda kostnader i budgeten, liksom ersättningskostnader.
– Vad är det som byts ut. I vissa fall kan du säga att du inte längre behöver betald annonsering eller sökordsannonsering. Det innebär att köpta medier inte behövs och det är en viktig del i finansieringen. I vissa fall minskar content-marknadsföring hela marknadsföringsbudgeten, säger Matt Heinz.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...