if

If, Hemfrid och Pressbyrån är tre företag som har vitt skilda affärsmodeller, men för alla tre har webbsidan en central roll i kundkommunikationen och sökmotoroptimering, seo är ett effektivt men begränsat sätt att öka trafiken. Beaconomist har pratat med de sajtansvariga på de tre sajterna om hur de drar till sig trafik.

Försäkringsbolaget If är väletablerat och resursstarkt. Tv-reklam och banners är viktiga sätt att driva trafik men Johan Maxe som är digitalchef på företaget betonar vikten av relevant innehåll på sidan för att skapa synlighet.

Vilket syfte fyller sajten i Ifs affärsmodell?
– Sajten är väldigt central. Det är ofta där kundresan börjar. Det finns vanligtvis en växelverkan mellan offline och online genom hela kundresan, men vi försöker möta kunderna i de kanaler användarna vill kommunicera med oss i.

Ifs webbsida är byggd i Sharepoint och Episerver. För analys och uppföljning använder försäkringsbolaget huvudsakligen Celebrus och Tableau.

Hur drar ni trafik till sidan?
– Mycket trafik kommer automatiskt av att If är ett välkänt varumärke och vi försöker fokusera på att ha ett relevant innehåll på vår sajt för att skapa så stor organisk synlighet i sökmotorerna som möjligt. Vi köper också Adwords och använder oss av banners.

Hur gör ni för att nå rätt målgrupp?
– Vi har ju en väldigt bred målgrupp. Vi vill nå dem som står inför stora livshändelser som att skaffa barn och köpa bil eller hus. Därför gäller det att finnas på de sajter där exempelvis bostäder och bilar säljs.

Hur påverkar det er att fler och fler surfar med mobilen?
– När mobilsurfandet tilltog för ett antal år sedan gjorde vi vår sajt responsiv. Idag är det naturligt för oss att utgå från små skärmformat när vi nyutvecklar.

Vilka samarbeten har ni?
– Vi samarbetar med reklambyrån Forsman & Bodenfors och webbyrån Daytona. Vi har också en ganska stor inhouseavdelning.

Hur prioriterar ni?
– Det är svårt att ställa de här delarna mot varandra, men vi lägger väldigt mycket pengar på tv-reklam, Adwords och banners. På kort sikt är det bäst med sökmotorsoptimering, eftersom det är billigare. Men man kan ju bara köpa ett begränsat antal ord, säger Johan Maxe.

 

henfrid
 

Innan ett varumärke är väletablerat krävs dock arbete för att skapa medvetenhet om företaget. Hemfrid säljer hushållsnära tjänster och är nu i en etableringsfas. Frida Koff som är varumärkes- och kommunikationsansvarig berättar att sponsring av podcasts har visat sig skapa medvetenhet även om närvaro på Yotutube ger mer mätbar trafik till sajten.

Vilken funktion fyller sajten i Hemfrids affärsmodell?
– Den är vårt ansikte utåt, där har vi webbshop och bokningar. Det är själva navet i vår marknadsföring.

Hur drar ni trafik till sidan?
– Google är såklart viktigt för oss men vi har också precis börjat använda Youtube. Vi har även varit med i två poddar. Även om Youtube har dragit in mer trafik så har vi märkt att det är poddarna som kunderna pratar om när vi är ute.

Hur gör ni för att nå rätt målgrupp?
– Vi har en väldigt bred målgrupp och vill nå alla mellan 25 och 100 år, men vi har främst riktat in oss mot vår största kundgrupp, barnfamiljer. Alltså åldrarna 30 till 49. Det är till dem vi riktar oss med våra reklamfilmer och poddsamarbeten. 

Hur påverkar det er att fler och fler surfar med mobilen?
– Vi har gjort sajten responsiv. Det är ungefär hälften av trafiken som kommer från mobiler. Men det är ganska tydligt att avslut görs från desktop. Det är ju ett stort beslut som involverar att man släpper in folk hemma och då är det ingen affär man gör via mobilen.

Vilka samarbeten har ni?
– Vi har jobbat med Söderhavet för ux och design. Softtronic har knackat webben. För poddarna har vi jobbat med Perfect Day Media.

Hur prioriterar ni?
– Vi står i startgroparna, men det är Youtube och poddarna som vi prioriterar just nu, säger Frida Koff.

 

pressbyr%E5n

Förutom i sina kiosker på stan säljer Pressbyrån varor online. Tillsammans med Seven Eleven har Pressbyrån sin ansvarige för digitala kanaler i Caroline Eriksson. Hon jobbar på samma sätt med bägge kedjorna även om Seven Eleven inte har någon webbshop. Pressbyråns sajt publiceras med Django och WordPress. Analys och uppföljning görs med Google Analytics och interna ekonomisystem.

Vilken funktion fyller sajten i Pressbyråns affärsmodell? 
– Den har två funktioner. Dels som onlinebutik och dels som varumärkesplattform där vi har kampanjer, information om företaget och csr-projekt. 

Hur drar ni trafik till sidan? 
– Det är mycket direkttrafik, men vi har även annonser på Google, ofta med ord som är kopplade till våra kampanjer. 

Hur gör ni för att nå rätt målgrupp?
– Vi försöker nå ”folk i farten” så på webben jobbar vi ganska brett. Det är mer i sociala medier som vi försöker nå fram till rätt målgrupper. Där har vi fått hjälp av mediebyrån Carat. 

Hur påverkar det er att fler och fler surfar med mobilen? 
– Ibland är faktiskt mer än hälften av trafiken från mobiler så under det sista året har vi tittat mer på hur sidan kan se bättre ut på liten skärm. 

Vilka samarbeten har ni? 
– Vi har ganska många. Förutom Carat så jobbar vi bland annat med reklambyrån Åkestam Holst och webbyråerna 5 monkeys och Delorean.

Hur prioriterar ni i jobbet med webben? 
– Störst fokus har vi på våra kampanjer som leder in trafik. Dels sådana som ska leda till ökad försäljning, och dels sådana som stärker varumärket långsiktigt. I somras hade vi till exempel en kampanj för att öka läsning bland ungdomar, säger Caroline Eriksson.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...