Peter Söderberg, vd för contentbyrån Chiffer, Carl-Gunnar Hansson, kundansvarig på webbyrån Petra, Marcus Johnson, vd för den digitala byrån Limetta och Kenneth Danielsson, vd för mediebyrån Mindshare berättar hur deras byråer blev Årets byrå.
Utmärkelsen selas ut av analysföretaget Regi och bygger på vad kunderna tycker om sina och andras byråer. Beaconomist har pratat med de vinnande medie, content och webbyårerna.

Peter Söderberg, vd för contentbyrån Chiffer
Hur har ni gjort för att bli en vinnarbyrå?
– Vi har ett erbjudande som ligger rätt i tiden och arbetar väldigt nära kunderna. Det har visat sig att vi sticker ut i mängden på vissa kompetensområden och att byrån har en hög engagemangsnivå.
Vad betyder utmärkelsen för er?
– Det betyder jättemycket, det här är den viktigaste tävlingen som går av stapeln eftersom det är kunderna som bestämmer.
Vilka tre saker är viktigast för er internt i år?
– Vi kommer att jobba med kurser för öka kompetensen. Vi kan mycket i dagsläget men det går alltid att bli bättre. Målet är att effektivisera arbetsprocessen och att ha ett fortsatt roligt klimat på företaget.
Vilka saker händer på marknaden just nu?
– Jag ser två starka trender. För det första ser vi hur många väljer att gå tillbaka till analoga lösningar. De som släckte interntidningarna kommer tillbaka, intranäten har inte gett allt folk önskade. Även extern kommunikation mot kund görs det liknande analoga satsningar inom. I andra änden av detta ser vi olika communities så som företagsbloggar och online-magasin där man valt att digitalisera samma produkt.
När året är slut, vad ska ni ha uppnått då?
– Vi har en rad interna målsättningar som jag inte vill gå ut med. Jag kan säga så mycket som att vi kommer åka på en trevlig resa augusti om målen uppfylls.

Carl-Gunnar Hansson, kundansvarig på webbyrån Petra.
Hur har ni gjort för att bli en vinnarbyrå?
– Det är en kombination av att ha duktiga, engagerande medarbetare och krävande kunder.
Vad betyder utmärkelsen för er?
– Mycket, som nystartad webbyrå, eller företag, så är det svårt att svårt att nå ut utan någon jättebudget. Detta blev ett kvitto på att vi gör en del saker rätt.
Vilka tre saker är viktigast för er internt i år?
– Vi måste fortsätta att hänga med i den utveckling som går rasande fort just nu. Det gäller att med god design utnyttja och ta till vara på de möjligheter som finns.
Vilka tre saker händer på marknaden just nu?
– Förr oss webbyråer blir kombinationen mellan teknik och kommunikation allt viktigare, det går inte bara att göra det ena eller det andra. Vi ser hur marknadschefernas it-budgetar växer hos företagen.
När året är slut, vad ska ni ha uppnått då?
– Då ska vi levererat en ännu bättre lösning och vi kommer att ha växt lite också.

Marcus Johnson, vd för den digitala byrån Limetta
Hur har ni gjort för att bli en vinnarbyrå?
– Vi har ett arbetssätt som alltid utgår ifrån kundens perspektiv och där kundens behov står i centrum. Jag tror att våra framgångar bottnar i att vi är noga med att säkerställa att vi når de mål som är viktiga för våra kunder. Vi jobbar ständigt mot mätbara mål och säkerställer att våra kunder blir nöjda.
Han fortsätter:
– Vi har även långsiktiga kundrelationer som mål. Snittet i branschen ligger kring tre år och vi jobbar oftast med våra kunder i minst 6-7 år. Det resulterar i att vi lär känna våra kunder och vad som är viktigt för dem väldigt väl. Istället för att kasta ur oss några standardlösningar så vet vi mer precist vad kunderna behöver och kan säkerställa att våra lösningar uppfyller just dessa krav.
Vad betyder utmärkelsen för er?
– Jätte mycket. Utmärkelsen är ett kvitto på att det vi gör är rätt, det var tredje året i rad som Limetta nominerades. Jag ser inte riktigt Årets byrå som en tävling utan snarare som en kvalitetssäkringsmetod. Det känns bra att veta att de åtgärder vi vidtagit tidigare år har gett resultat.
Vilka tre saker är viktigast för er internt i år?
– Vi jobbar internt med våra processer och rutiner för att utveckla byråns projektmodell. Bevisligen har vi redan ett fungerande arbetssätt men målet är att effektivisera så mycket som möjligt. Dessutom arbetar vi med att stärka vår strategiska kompetens ytterligare för att bättre förstå kundens marknad. Den tredje saken som är viktigt för oss internt i år är att arbeta med en ökad delegering av ledarskapet inom organisationen.
Vilka tre saker händer på marknaden just nu?
– Det finns ett ökat behov av digital kompetens. Under de senaste åren har vi sett hur efterfrågan av strategiarbete och förståelse för det digitala har blivit allt större. Det räcker inte längre att inkludera lite sociala medier i marknadsföringen, företag behöver en mätbar helhetsstrategi. Det låter som rena floskeln men det viktigt att göra en analys av arbetet för att kunna följa upp saker såsom konvertering och kundbemötande.
När året är slut, vad ska ni ha uppnått då?
– Jag hoppas att vi kommer fortsätta växa organiskt och att vår processöversyn har lett till att vi har nya lösningar på plats i slutet på 2015. Vi önskar även att fortsätta arbeta kontinuerlig med våra kunder för att analysera och optimera deras digitala kommunikation och försäljning.

Kenneth Danielsson, vd för mediebyrån Mindshare
Hur har ni gjort för att bli en vinnarbyrå?
– Långsiktigt arbete. För två år sedan låg byrån på plats 14. Ledningen satte upp målet att komma på topp fem och förbättrade områden där byrån hade låga poäng. Och personalen såklart. Vi har en väldigt dedikerad personal som jag är väldigt imponerad över.
Vad betyder utmärkelsen för er?
– Förutom att personalen är väldigt stolt, så vet vi inte. Det är ju första gången vi har fått det här priset. Det är en kundundersökning som visar att kunderna tycker att vi jobbar på och gör något vettigt. Jag hoppas det betyder att nyfikenheten på oss ökar och att vi kan bygga en allt mer attraktiv byrå.
Vilka tre saker är viktigast för er internt i år?
– Absolut viktigast är den digitala transformationen. Det handlar om att anamma idéer och att använda verktyg, system och maskiner som effektiviserar vårt arbete och ökar kundernas effekt på de investeringar de gör.
– Det andra är att vi behöver arbeta med vår positionering. Vi ska bli tydligare med vad vi är för slags byrå, en byrå som upplevs som digital i alla led och inte som en byrå med en digital avdelning och som köper lite banners i stället för tv. Vi ska anpassa oss till hur mediekonsumtionen ser ut och anpassa kompetensen till våra kunders utmaningar.
– För det tredje ska vi bibehålla kundnöjdheten. Våra befintliga kunder är vår högsta prioritet.
Vad händer på marknaden just nu?
– Det är ett evigt oroande just nu, vilket är spännande. Reklam-tv är i gungning rejält, det ställer nya krav på kanalerna, kunderna och byråerna. Man famlar efter nya räckviddsmedier som ersättning till tv. Många hoppas på digitala lösningar. Men det är en jätteutmaning. Det är inte bara att flytta pengar till något rörligt på nätet utan att jobba med många andra kanaler.
– Medielandskapet är mer intressant än någonsin. Vi behöver utmana och ifrågasätta de gamla sanningarna om räckvidd i en bred målgrupp eller låga kontaktkostnader är lösningen eller om det är rätt kontaktkostnader som är nyckeln. Vi behöver lära oss att hantera nya nyckeltal.
När året är slut, vad ska ni ha uppnått då?
– Huvudfokus är att öka lönsamheten, snarare än att öka omsättningen. Och jag tror att vi ska var än mer förberedda på omvandlingen som pågår i vår bransch.
Rolf van den Brink & Blanca Sjöstedt

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...