Patrik Sandberg, en av grundarna av Nyheter24-gruppen, avslöjar hur de gör för att locka publik och konkurrera globalt med e-sportsplattformen Fragbite.
Fragbite startades år 2002 men är sedan 2010 en del av mediehuset Nyheter24-gruppen. På sajten kan besökarna ta del av redaktionellt material kring turneringar och ligor samt delta i olika diskussionsforum.
– Vi är Sveriges största digitala mediehus mot målgruppen 15-44 åringar. Bland unga män i åldrarna 15-30 är e-sporten ett av de största intresseområdena så det känns självklart för oss att fokusera på det området, säger Patrik Sandberg, en av grundarna av Nyheter24-gruppen.
Vad krävs för att locka den målgruppen?
– För det första måste innehållet vara relevant. Vi har märkt att rörligt material är det som driver mest trafik. Det var inte mer än något år sedan som intresset för datorspel blev en tv-sport. Nu sänder vi drygt 300 timmar livesänd e-sport om året.
Hur ser du på utvecklingen av e-sport?
– E-sport växer lavinartat i takt med att traditionella tv-kanaler och tappar tittare och printmedier tappar läsare. E-sporten växer med 50 procent per år och det kommer den fortsätta att göra.
Vad ställer det för krav på er som publicister?
– I grund och botten handlar det om samma saker som det gör för alla publicister. Att kommunicera och interagera med sina läsare. Eftersom Fragbite Masters, som är vår globala liga, är en global arena är allt material vi publicerar på engelska.
Det är även viktigt att hålla sig på tårna och ligga i framkant, förklarar Patrik Sandberg.
– Vi har märkt att det inte fungerar att köra ett och samma format för länge inom flera delar av Nyheter24-gruppen. Det gäller att våga testa nytt för att behålla publiken.
Fragbites redaktion består av sex personer. Affärsmodellen är huvudsakligen annonsburen.
– Det innefattar bland annat pre-rolls, displayannonsering och olika typer av sponsorskap. Vi jobbar väldigt integrerat med våra sponsorer. Vi hjälper till exempel till med att skapa samarbeten med e-sportsprofiler till reklamfilmer och liknande.
Vad kommer Fragbite att omsätta 2015?
– Nyheter24-gruppen kommer att omsätta cirka 200 miljoner kronor och Fragbite står kanske för 10 miljoner av dem. Det är inget separat bolag.
Vilka verktyg använder ni i produktionen?
– Vi jobbar givetvis med bra utrustning i form av videokameror och laptops. Det handlar om att kunna ha en kort ledtid mellan produktion och publicering. Vi har tre studios inhouse.
Om ungefär två veckor kommer Fragbite att ge sig ut på en VM-turné med stopp i London, Paris och Berlin.
Fragbite använder webb-tv-plattformen Youplay från Playad.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...