Riskkapitalbolagen investerar miljardbelopp i start ups inom content marketing.
Det är amerikanska Newscred, själv en content marketing-start up, som berättar om investeringarna som görs. Newscred använder sig av källor som Chiefmartec för att räkna ut att det finns runt 80 företag som levererar verktyg för content marketing. Med hjälp av Crunchbase går det sedan att räkna ut att det 2014 investerades 2,2 miljarder kronor i dessa bolag och hittills i år 1,3 miljarder kronor.
Även företag som Oracle, IBM, Newscred, Optimizely, Outbrain, Skyword och Taboola investerade i content marketing start ups som Compendium, Perfect Market, Silverpop, Daylife, Synfrence och Scribit, företag som jobbar med saker som marknadsautomation, molnbaserade medier, content-logistik och prediktiv analys.
De mest välfinansierade nya content marketing-företagen är Newscred, Percolate, Add This, Inkling, Smartling och Thismoment.
Enligt statistik från PQ Media ökade de globala intäkterna för content marketing mellan 2013 och 2014 med 13 procent till 22 miljarder kronor. Snabbast växer content för enbart digitala kanaler.
År 2019 förväntas intäkterna ligga på 46 miljarder kronor.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...