Föreningen Redaktörer Interna Medier (Rim) har funnits i mer än 60 år för alla som jobbar med interna medier inom företag, offentliga verksamheter och organisationer. Rims ordförande Niklas Munter berättar om föreningens arbete och den nya internkommunikationen.
– RIMs huvudsyfte är att verka för en väl fungerande interninformation genom att stimulera ett erfarenhets- och kunskapsutbyte genom att arrangera olika aktiviteter som seminarier, utbildningar och tävlingar, säger Niklas Munter, ordförande för Rim.
Föreningens främsta kanaler är nyhetsbrevet, webben, frukostseminarier och vårkonferensen. Som medlem får man dessutom ett register över hundratalet medlemmarna för att kunna ta kontakt med andra och få råd eller utbyta erfarenheter. Ett medlemskap i Rim kostar 950 kronor per år. Varje år arrangerar föreningen tävlingarna Sveriges bästa intranät och Sveriges bästa personaltidning.
Föreningen hette tidigare Sveriges personaltidningsförening men bytte namn efter all den förändring som digitaliseringen fört med sig.
– De mest aktuella förändringarna just nu är tillkomsten av interna sociala medier. Den interna kommunikationen har ökat, inte minst i delaktighet i form av kommentarer, chattar och andra typer av interaktivitet. En annan förändring är att gränserna mellan intern och extern kommunikation blir mindre markanta. Många interna redaktörer arbetar även med externa nyhetsflöden via webbsidor och sociala medier.
Niklas Munter fortsätter:
– Även gränserna mellan kommunikations- och marknadsavdelningar blir mindre tydliga i och med den snabba ökningen av content marketing, det vill säga redaktionellt utformad kommunikation i egna och andras kanaler.
Vilka är de vanligaste frågorna som era medlemmar har?
– Många av våra medlemmar är ganska ensamma i sin roll inom respektive organisation. Det innebär att det finns en stor efterfrågan på att byta erfarenheter med andra som arbetar med liknande frågor. Utmaningarna handlar ofta om bristande resurser eller bristande förståelse och fokus på de frågor man arbetar med, det vill säga vikten av en väl fungerande, öppen och trovärdig intern kommunikation.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...