VECKANS UX. Resemagasinet Res nya resereportage i rörlig bild visar hur en nischaktör kan göra relevant branded content som matchar kontext och som bjuder på mervärde i form av det redaktionella innehållet, anser Beaconomists Alex Mörén.

Res.se breddar med rörlig bild i digitala kanaler med ett resereportage som bjuder på en användarupplevelse som på pappret bockar av de flesta punkterna på en samtida videoinnehållstipslista.

När jag ibland träffar contentexperter passar jag på att fråga vad som kännetecknar bra content 2018. De berättar att content ska vara i rörlig bild, vara relevant och format utifrån målgruppen, bjuda in till ännu mer konsumtion av andra typer av content från samma avsändare, synas i relevanta kanaler, bjuda på ett nytt format/koncept/värde, koppla till och från egna sajten och sociala medier, bestå av en enkel användarupplevelse och vara optimerat. Res TV tycks ha lyssnat till tipsen.

Res TV bjuder på tre korta filmer per vecka på Res.se samt i sociala medier och på Youtube. Resereportagen marknadsförs och hittas enkelt på sajten för konsumtion direkt via den inbäddade Youtube-spelare. Filmerna är fem minuter långa och berör olika kulturella aspekter av resmålet och bidrar med innehåll som Res inte anser fylls av traditionella mediekanaler och lyckas återspegla de traditionella tv-formaten digitalt men i mer kompakt form.

Det låter ungefär som contentexperterna tipsar att det ska se ut.

Res gör det smarta digitala valet att dela in reportaget i kortare filmer på olika teman för att göra de mer lämpade för sociala medier och för digital konsumtion. Samtidigt lämnar formatet utrymme för optimering när Res analyserar genomslag och målgruppens interaktion med innehållet. Med kortare format kan fler saker ändras och samtidigt krävs mindre av användaren att klicka på play-knappen.

Res TV passar den övriga användarupplevelsen på Res.se och känns därmed som en naturlig avsändare till formatet.

Att Res väljer att lägga till redaktionellt innehåll på sajten för de användare som vill veta mer om resmålet är ett smart drag som ytterligare stärker kopplingen till Res traditionella erbjudande. De redaktionella artiklarna som kopplar till videoinnehållet hade däremot kunnat få ligga närmare Youtube-klippet för att göra användarupplevelsen enklare och tydligare. I stället krävs det lite för mycket skrollande för att hitta rätt.

Res har använt sig av sina sociala kanaler på Facebook och Instagram för att pusha ut innehållet vilket är en självklarhet men här saknas spetsen i utförande. Res hade kunnat göra en fördjupning i dessa kanaler och använt sig av Instagrams nya långformsformat IGTV till att leverera mer nytta av besöket i resemagasinets sociala kanaler till användarna. Även en Instagram story och fler korta klipp på Facebook hade varit att föredra. Sådant saknas i mixen.

När jag tittar på filmerna blir jag inte riktigt lika impad av innehållet som det kanske låter. Res följer en tydlig contentstrategi som på pappret ska funka. Men något saknas för att göra underhållningsvärdet högre. Men ungefär så funkar ju Hollywood också: det investeras inte sällan 200 miljoner dollar i en lovande filmproduktion som sedan misslyckas totalt utan några svar om varför det blev så. Där kommer vision in i bilden och i filmvärlden kallas det auteurteorin. Kanske borde en sådan också tillskrivas contentbranschen?

Res TV produceras i samarbete med Art & Bob Network och finns även tillgängligt via Com Hem och Boxer.

Alex Mörén
alex@beaconomist.net

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...