Rekryteringsmani råder bland it-konsultföretagen som ska växa med tusentals medarbetare under 2018. Artificiell intelligens, ux och maskininlärning är eftersökta kompetenser bland Tieto, Consid, Solita och Knowit, som Beaconomist har pratat med.
Efter det nyligen genomförda förvärvet av Avega har Tieto ungefär 3 000 medarbetare i Sverige och globalt 14 000 medarbetare.
– Till Tietos svenska verksamhet planerar vi att anställa cirka 500 nya medarbetare med olika bakgrund och kompetenser, säger Charlotte Levert, HR-chef på Tieto Sverige och lägger till:
– Under 2019 tror vi att rekryteringsbehovet kommer att ligga på närmare 600 nya medarbetare. Samtidigt satsar vi givetvis på att utveckla våra nuvarande medarbetares kompetenser för att möta kundernas efterfrågan och stimulera våra medarbetare att utvecklas och växa genom att ta sig an nya roller och utmaningar.
Tieto Sverige rekryterar till samtliga affärsområden och branscher bolaget verkar i.
– Eftersom vi vänder oss till ett brett spann av kunder behöver vi förstärka teamen inom såväl finansiella tjänster, industri, handel, energi och telekom, som inom offentlig sektor, där vi exempelvis satsar mycket på hälso- och sjukvårdsområdet.
Tieto letar framförallt talanger till roller som utvecklare, IT-arkitekter, projektledare och konsulter, såväl management- och affärskonsulter med ”branscherfarenhet som mer tekniska konsulter och experter på specifika teknologier”.
– Jag kan till exempel nämna att vi just nu bygger upp Nordens ledande ai-plattform och därför rekryterar en ’senior ai and data scientist’ till spännande uppdrag.
Charlotte Levert lägger till:
– Vi strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats eftersom en bra mix av människor resulterar i bättre lösningar för våra kunder och en trivsam och rolig arbetsplats. Det innebär dels att vi rekryterar brett över åldersspann, erfarenhet och kön, dels att vi jobbar aktivt med att få alla medarbetare att trivas, synas och komma till tals.
Hur ser löneläget ut i branschen?
– I och med att it-branschen rymmer så många olika roller är det ett brett lönespann. Eftersom rekryteringsbehoven över lag är stora och vi tävlar om både de nyutexaminerade och de mer seniora experterna så måste vi erbjuda konkurrenskraftiga löner. Stora it-bolag som Tieto har dessutom i tillägg till bra löner ofta många andra förmåner som fördelaktiga pensionsprogram och försäkringar, friskvård och föräldralön, avslutar Charlotte Levert.
It-konsultbolaget Consid har i dag 680 anställda och enligt vdn, Peter Hellgren, anställer bolaget just nu cirka ”fem nya Considare i veckan”.
– Och den takten tänker vi inte dra ned på.
För hela 2018 ska cirka 250 personer anställas.
– Vår plan för 2018 ligger på 250 och där ligger vi i fas. Prognos för 2019 är 320.
Till vilka delar av bolaget söker ni talanger och vart ska de komma ifrån?
– Vi söker såväl seniora personer som har mer än fem år på arbetsmarknaden så som yngre individer som antingen kommer direkt från Högskole- och universitetsutbildning alternativt har något eller några år i branschen.
Vilka typer av kompetenser letar ni efter?
– Vi söker till i princip alla funktioner och affärsområden och till samtliga våra 16 kontor. Det största fokuset ligger på systemutvecklare, arkitekter, projektledare och ux/ui. Men även inom innovation, försäljning och rekrytering.
Hur ser löneläget ut i branschen?
– Givet situationen att det är en brist i branschen så är det konkurrenskraftiga löner om man jämför med andra branschsegment. Så som student och där man står inför framtida yrkesval så skulle jag varmt rekommendera it-branschen. Här finns alla möjligheter till såväl spännande utmaningar såsom konkurrenskraftiga löner, avslutar Peter Hellgren.
Finska Solita har cirka 700 anställda i dag och investerar stort i den svenska marknaden just nu.
– Vi rekryterar totalt cirka 200 nya medarbetare under 2018, varav 120 redan har anställts, säger Petronella Posti, Skandinavien-chef på Solita.
Ur ett större perspektiv, hur många behöver ni rekrytera?
– Solita växer stadigt med ca 20 procent per år och med tanke på vår internationella expansion kommer tillväxtsiffran vara något högre framöver.
Till vilka delar av bolaget söker ni talanger?
– Den snabbast växande marknaden just nu är Sverige och kompetensområdet data. Vi letar löpande efter tekniska kunskaper inom data engineering, data architecture, maskininlärning och ai, men även efter personer som förstår betydelsen av det nya datadrivna arbetssättet för företag, processer och kultur, samt efter specialister inom kund- och användarupplevelse (UX).
För oss är det viktigast med kompetens och stark potential samt att man passar in i Solitas företagskultur. När vi rekryterar är dessa två egenskaper precis lika betydelsefulla.
Vilka typer av kompetenser letar ni efter?
– Solita är expert på att utveckla datadrivna affärer, något som kräver ett brett spektrum av kompetenser. Vi letar efter data engineers, data architects, Data scientists, som kan applicera rätt algoritmer för att lösa specifika user cases, business designers och service designers. Därtill behöver vi så klart duktiga projektledare eller scrum masters som är vana vid att jobba i multinationella team på stora bolag.
Hur ser löneläget ut i branschen?
– Bra och än så länge ganska stabilt. Men arbetssökande intresserar sig ofta för mer än bara lönenivåer. Vi har en fördel i vår platta och agila organisation, autonoma arbetssätt och vår väldigt starka kulturgrund, som många uppskattar. Vem skulle inte vilja jobba med 700 likasinnade toppexperter i en trygg, accepterande och samtidigt passionerad miljö, avslutar Petronella Posti.
Knowit rekryterar löpande inom sina samtliga affärsområden och under måndagen genomfördes en ”större introduktionsdag” för ett 150-tal nyanställda i Sverige.
– Vi är 2 100 medarbetare i Norden och 1 200 anställda i Sverige. Under förra året rekryterade vi cirka 400-500 personer och vi fortsätter att växa i den takten även i år, säger Christina Johansson, kommunikationschef på Knowit.
Bolaget växer inom samtliga tre övergripande affärsområden Experience, Solutions och Insight.
– Affärsområdet Insight, vilket är vår managementkonsultdel, är där vi procentuellt sett växer mest, även om det är det affärsområde med minst antal anställda just nu.
I veckan påbörjades även Knowits traineeprogram – inom Knowit Solution där ett trettiotal anställda snabbt ska ut i fält hos dotterbolagen.
Kan marknaden erbjuda vad ni behöver?
– Det är konkurrens om kompetensen i hela branschen och därför är det så viktigt med employer branding för oss och att göra oss attraktiva. Vi har hög attraktionskraft men vi vill att ännu fler ska vilja jobba med och hos oss. Men det är klart att det är en utmaning när efterfrågan i branschen är så hög just nu.
När man pratar er it-konsulter låter det som att efterfrågan knappt har någon gräns. Är gräset så grönt som ni får det att låta?
– Haha ja, det är lite så. Särskilt som digitaliseringskonsulter för där det sker så enormt mycket just nu och alla dessa uppdrag måste ju bemannas.
Var rekryterar ni från?
– Vi söker oss till de som kommer direkt ifrån universitetet eller från det privata näringslivet. Många har tidigare haft egna konsultverksamheter. Det är olika typer av kompetenser så det är brett.
Christina Johansson lägger till:
– Jag har ingen siffra på det just nu men generellt sett så rekryterar vi yngre i dag och har en lägre genomsnittsålder än tidigare. Så vi har föryngrat vår medarbetarbas, avslutar Christina Johansson.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...