IAB, organisationen för digitala marknadsförare, försöker tackla en situation där allt fler svenskar installerar adblocks, reklamblockerare.

I en undersökning från Pagefair och Adobe kommer annonser för 170 miljarder kronor att ha blockerats under 2015. Under årets andra kvartal hade 16 procent av befolkningen i USA installerat reklamblockerare. Antalet personer med reklamblockerare hade under det senaste året ökat med 48 procent i USA.
I Europa låg ökningen på 35 procent. I Grekland, under det andra kvartalet hade närmare 37 procent blockerat reklam jämfört med 35 procent i Polen.

Charlotte Thür, vd för IAB i Sverige slår dock larm om utvecklingen i Sverige.

– Trist nog ligger Sverige på topp i användandet av Adblocks. För ett halvår sedan låg Sverige på cirka 20 procent och i toppen med Grekland och Polen. När jag lyssnat på våra medlemmar så har jag förstått att det har ökat kraftigt sedan dess och kanske börjar tangera 25-30 procent i snitt. Det här slår så klart hårdast mot de mindre publicisterna, berättar hon i ett mejl till Beaconomist, och lägger till:

– En mycket oroande utveckling så klart som ställer nya krav på branschen att hitta format som känns icke störande och att annonsering blir mer relevant. Sedan tror jag personligen på någon mer betalningsmöjlighet, att kunna göra mikrobetalningar om man blockerar annonser för att ha tillgång till content.

Charlotte Thür tror också att företag och organisationer kommer att rikta om trafikströmningarna.

– Det blir nog fler som styr sin trafik ännu mer till appar för att få bättre kontroll över trafiken och besökarna.

Även IAB kommer att agera.

– Vi kommer förmodligen starta en task force (arbetsgrupp) som ska titta på hur vi kan förbättra kvaliteten på annonsering för att sänka användandet av adblocks, något som ökar kraftig som du nog vet.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...