Podtaxi-företaget Bzzt vill bli lönsamt. Vägen dit går genom reklam och uppgraderingar av systemet som hanterar körningarna.

Bzzt lanserades för ungefär ett år sedan. Kunderna bokar en körning via en app och betalar sedan 3 öre per meter. I snitt färdas kunderna i 2 kilometer à 60 kronor. Det motsvarar framkörningsavgiften för en traditionell fossiltaxi. Därtill har Bzzts förare kollektivavtal.

Företaget går ännu inte runt.

Därför har Bzzt försett bilarna med 90 centimeter långa och 35 centimeter höga skärmar som kan visa reklam.

– Vi kan centralt styra vilka budskap som ska visas på skärmarna och på vilken podtaxi. Vi vet med hjälp av gps var alla våra pddar finns och kan byta budskap när en bil svänger in från Sveavägen till Kungsgatan, säger Örjan Jansson, en av Bzzts grundare.

Han lägger dock till att det inte är tillåtet att byta reklambudskap när fordonen kör.

– Det löser vi genom att vi har koll på när poddarna står stilla.

Inledningsvis säljer Bzzt reklamutrymmet i större ”sjok” till några större varumärken.

– Men som reklamköpare kommer det gå att hitta på nya sätt och visa reklam på vissa ställen och det gör att många fler kan dela på reklamutrymmet.

Bzzt kommer att använda sig av Outdoor Impact, som är utomhusbranschens beräkning av hur många som ser reklam på en utomhustavla på olika gator. Dock rör sig Bzzts reklamskyltar och det medför att räckviddsmätningen kommer att bli något trubbig.

Bzzt har som mål att kunna sälja reklam för som mest 400 000 kronor per vecka. Då måste fordonsflottan utökas. Idag äger företaget 48 trehjuliga elfordon från svenska Clean Motion. Max 20 kan vara ute på samma gång, eftersom resten behöver laddas. Med snabbare laddare ska 30 bilar kunna rulla samtidigt. Men det är inte nog:

– Vi håller på att utveckla vårt mjukvarusystem så att det blir smartare, snabbare och enklare. Då tror vi att vi kan gå runt med 100 poddtaxi. Reklamen blir då viktig för att vi ska med kraftfullt svarta siffror så att vi kan hålla det låga priset, eller kanske till och med sänka det, berättar Örjan Jansson och fortsätter:

– Vi gör ett kontinuerligt utvecklingsarbete och släpper i dagarna en funktion där man kan boka poddar som snart blir lediga. I dag är det lite oeffektivt när en förare i en de av stan får en körning i den andra delen.

Bzzt ser även ytterligare intäktskällor.

– Vi har en flotta som reser runt hela stan. Den kan användas till kolla lediga parkeringsplatser eller samla in miljödata och ge en realtidsbild över saker.

Bzzt utvecklar systemet i egen regi. Appen utvecklas däremot av Göteborgsbyrån Aino. Den har laddats ner 62 000 gånger. 40 000 användare har skapat en profil.

– Det tycker vi är ganska bra, men vi vill öka, absolut.

Appen ska vara enkel och rolig att använda.

– Det har vi lagt mycket krut på.

Det görs 400 miljoner resor under 5 km per år i Stockholm. Där ser Bzzt sin marknad.

– Nu ska vi få det att fungera bra i Stockholm. Men behovet finns i alla städer och vi räknar med att starta i fyra städer utanför Sverige nästa år, men då behöver vi investerare som satsar.

Bzzt har också hittat en egen finansieringsmodell.

– Vi är finansierade av privata affärsänglar, också via crowdfunding där 700 personer har investerar i allt från 5 till 500 000 kronor. Företaget är till stor del folkägt.

Börsen?
– Nej, det är inte aktuellt vi har inget sådant mål. Det finns inget värde i dagsläget.