Efter tre år kastar sig prisgalan Guldtuben loss från tidigare ägarstrukturer och öppnar för nya deltagare.

Sedan starten 2014 har Guldtuben varit en angelägenhet för Youtubernätverket Splays intressesfär. Men i år har United Influencers gått in i Gultuben som också öppnar för alla digitala kreatörer. Galan som äger rum 26 maj klockan 20 på Annexet Stockholm Galan sänds dessutom live på SVT1.

Julia Ekstam, pressansvarig på Guldtuben berättar via mejl om nyheterna i årets upplaga av Guldtuben:

”Det som är förändrat i årets upplaga av Guldtuben är att galan har breddats för att inkludera kreatörer från samtliga sociala plattformar, till skillnad från tidigare år då endast kreatörer på Youtube har kunnat vinna. Det innebär att kreatörer från alla plattformar kan vinna exempelvis Årets humor, Årets lifestyle och så vidare. Denna förändring har vi gjort för att hylla så många som möjligt – och för att alla kreatörer oavsett plattform ska ha en chans att vinna en Guldtub”.

En annan förändring för i år är att årets nominerade har tagits fram av en jury bestående av 13 branschprofiler som ska ha varit oberoende och frikopplade från Splay och United Influencers som arrangerar galan.

”Juryn representeras av medarbetare på influencernätverk, journalister, influencers, experter inom sociala medier och ledare på sociala medierbyråer. Juryn har valts ut av Guldtubens oberoende juryordförande, Karin Winther, som är grundare till den digitala kommunikationsbyrån Winther Wonderlands. Karin har inte heller någon koppling till varken United Influencers, Splay eller SVT.”

Juryns uppgift har varit att ta fram fem nominerade inom respektive kategori.

”De nominerade som presenterades igår är således ett resultat av juryns gemensamma överläggning och beslut. Hur juryn resonerat och varför det blev just dessa personer är ingenting som Splay, United Influencers eller SVT har insyn i eller kan påverka.”

Vad hoppas ni åstadkomma?
”Att Guldtuben 2018 ska bli större och bättre än någonsin där fler kreatörer på fler plattformar, och inom fler innehållsgenres ska få chansen att vara med. Men främst hoppas vi på att det ska bli en trevlig kväll för alla och att folk ska ha kul tillsammans.

Influerartrenden har ju exploderat. Hur påverkas Guldtuben av det?
Det kan ses i förändringar som Guldtuben gjort för i år. För oss är det viktigt att möta samtidens digitala innehålls-kreatörer, och med anledning av det har vi breddat galan för att inkludera influensers från samtliga sociala plattformar.”

Vad kostar det att delta i tävlingen?
Självklart kostar det ingenting att delta i tävlingen.”

Hur ser ni på ny konkurrens som Stora Influencerpriset?
”Vi ser ingen konkurrens i Stora Influencerpriset, tvärtom. Vi välkomnar alla initiativ som vill uppmärksamma och hylla de digitala kreatörer som gör nätet till en bättre plats. Dessa digitala kreatörer gör ett otroligt jobb och är viktiga – inte bara för vår samtid – utan även för nästkommande generation, så vi ser endast positivt på att flera galor skapas som syftar till att hylla dessa kreatörer. Det var just därför Guldtuben startades för fem år sedan.”

Tävlingen arrangeras ju av två företag som driver influerar-nätverk. Hur gör ni för att få till en tävling med hög integritet där inte bara de egna krafterna gynnas?
”För att få en tävling med hög integritet har Guldtubens oberoende juryordförande Karin Winther, som varken har koppling till United Influencers, Splay eller SVT, utsett en jury bestående av 13 branschprofiler, bland annat medarbetare på influencernätverk, journalister, influencers och experter inom sociala medier. Även dessa har varit helt oberoende och frikopplade från Splay och United Influencers som arrangerar galan.”

Julia Ekstam utvecklar:

”Således har varken United Influencers, Splay eller SVT någon som helst insyn i, eller kan påverka, vilka personer som den oberoende branschjuryn valt att nominera. Det enda krav som Guldtuben ställt är att galans riktlinjer följs. Det vill säga att för att bli nominerad behöver kreatörerna följa galans riktlinjer, att de har producerat innehåll som är fritt från hat, diskriminering, rasism eller hot som på ett eller annat sätt kan uppfattas som stötande.”

Hur finansieras Guldtuben….och vad ligger budgeten på?
”Guldtuben finansieras av Splay och United Influencers som arrangerar galan. Vi gör detta för att hylla och lyfta fram alla fantastiska kreatörer på de sociala plattformarna. Detta är inget vi tjänar pengar på, tvärtom brukar galan alltid sluta på minus.”

JURYN FÖR GULDTUBEN 2018
Karin Winther, Winter Wonderland
Peg Parnevik, Artist
Irena Pozar, Chefredaktör Veckorevyn.com
Emma Blom, Grundare & VD Social Industries
Emanuel Karlsten, Journalist
Fanna Ndow Norrby, Kommunikatör & journalist
Oscar Zia, Artist
Athena Afshari, Journalist & programledare
Ruby Jankkila, Project manager United Influencers
Richard Lindh, Talent Director Cube
Awa Santesson Sey, Artist
Fredrika Fry, Head of influencers, Splay
My Söderholm, VD, Social Minds
Daniel Troyse, Head of Influencer, Bonnier Magazines & Brands

HÄR ÄR DE NOMINERADE TILL GULDTUBEN 2018

Årets Instagram
Johanna Nordström
Lovette Jallow
Mia Skäringer
Filip Dikmen
Matilda Djerf

Årets Youtuber
Viktoria Harrysson
Therese Lindgren
IJustWantToBeCool
Bianca Ingrosso
Thomas Sekelius

Årets Podcast
Ångestpodden
Skäringer & Mannheimer
Alla våra ligg
Alice och Bianca
Singelrådet

Årets Blogg
Isabella Löwengrip
Bianca Ingrosso
Angelica Blick
Alice Stenlöf
Sandra Beijer

Årets Musical.ly
Theozofficial
NattiD
Izaandelle
Amandaedmundsson
Tarafilippa

Årets Humor
Johanna Nordström
Filip Dikmen
JacquesThomasOscar
Språk för alla
IJustWantToBeCool

Årets Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Linn Ahlborg
Josefin Dahlberg
Janni Deler
Margaux Dietz

Årets Beauty
Beauty by Agnes Matilda
Thomas Sekelius
Leyglow
Linda Hallberg
Therese Lindgren

Årets Video
Margaux Dietz – Jag föder barn
Johanna Nordström & Torbjörn Skorup – En helt vanlig dag på postnord
Viktoria Harrysson – Runkar du?
Yayanaomi – Trumpetdans
Therese Lindgren – Älskade unge

Årets Stjärnskott
Margaux Dietz
Bianca Ingrosso
Johanna Nordström
Alice Stenlöf
Matilda Djerf

Årets Entreprenör
Isabella Löwengrip
Kenza Zouiten
Hanna Widell & Amanda Schulman
Wilma Holmqvist
Hannah Andersson

Årets Brand Collaboration
Keyyo x McDonalds – Min första dag på McDonalds
Therese Lindgren x Teknikföretagen
Fahrmans x Ellos
Fanny Lyckman x Missguided
IJustWantToBeCool x Knorr – Fem i…

Årets Serie
Therese Lindgren – Therese testar
Över bordet med Tom och Petter
The Line Up – Look books
IJustWantToBeCool – Fem i…
Tinder Takeover

Årets Gaming
KimmyPower
Sp4zie
Anomaly
ChrisWhippit
Zaitros

Årets Profil
Nominerade tillkännages 21 maj 2018

Årets Budskap
Tillkännages under galan

GULDTUBENS RIKTLINJER
Guldtuben skapades för att hylla och lyfta fram kreatörerna som gör nätet till en bättre plats. Det innebär att Guldtuben har nolltolerans mot rasism och tar tydligt avstånd från mobbning och kränkningar på nätet. Varje år delar vi också ut specialpriset ”Årets Budskap” där en kreatör som kämpar mot mobbing och kränkningar och jobbar för en positiv och inkluderande stämning på nätet prisas. För att bli nominerad i Guldtuben behöver du följa galans riktlinjer som handlar om att du måste producera ett innehåll som är fritt från hat, diskriminering, rasism, hot och som ett eller annat sätt kan uppfattas som stötande.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...