Readly tar in ytterligare 100 miljoner kronor för att öka expansionstakten på både nya och befintliga marknader.
Det svenska bolaget Readly är en prenumerationstjänst för digital läsning som erbjuder tillgång till mer än 3 200 nationella och internationella magasin i en app. Readlys vd, Jörgen Gullbrandson, har en tydlig vision – att vara den digitala tjänst för magasin som Netflix är för tv- och filmunderhållning, och vad Spotify är för musikbranschen, på global nivå.
– Vi finns redan på ett antal marknader, och där är vi den ledande aktören för digitala magasin. I vårt segment finns det relativt få spelare och vi är den enda globala aktören som erbjuder användaren obegränsad tillgång till allt innehåll för en fast prenumerationskostnad, säger han.
Readly finns idag i 46 länder och bolaget bearbetar aktivt sju av dessa där man också kan erbjuda lokalt innehåll. Störst är tjänsten i Tyskland, Storbritannien och i Sverige. Readly finns även i Österrike, Schweiz, Irland och i USA.
För att fortsätta sin expansion tar Readly in ytterligare 100 miljoner kronor med syftet att erövra den globala marknaden. I den senaste investeringsrundan har den nya investeraren Swedbank Robur Ny Teknik gått in med 60 miljoner kronor samtidigt som den befintliga investeraren Zouk Capital gått in med 40 miljoner kronor.
– Vi behövde mer kapital på kort sikt och detta ska läggas på att stärka organisationen och att marknadsföra tjänsten.
Readly omsatte 127 miljoner kronor räkenskapsåret 2017 och gjorde ett negativt rörelseresultat om -48 miljoner kronor.
– Affären går jättebra. Vi nästan dubblade den 2017 och växte med 93 procent, och under 2018 växer vi aggressivt. Vi gjorde ett negativt resultat förra året för att vi växer med mer kunder än vad lönsamheten bär. Det är ytterligare en anledning varför vi plockar in mer kapital.
Break-even ligger långt bort, enligt Jörgen Gullbrandson.
– Vi kan tjäna mer pengar så fort vi slutar att växa. Just nu växer vi aggressivt och så länge vi gör det ligger break-even i framtiden. Vi får tusentals nya kunder varje vecka som ansluter till vår tjänst.
Exakt hur många kunder Readly har kommunicerar inte bolaget.
Bolaget har ett 50-tal anställda och ett antal konsulter på plats. Utvecklingsavdelningen finns i Växjö där företaget grundades 2013. Readly har även ett kontor i Stockholm där företagsledningen och produktorganisationen befinner sig.
– Vi siktar på att växa till 80 anställda under 2019 och vi ska framför allt växa på vårt nya Stockholmskontor. Vi flyttar in i november och får därmed utrymme att stärka upp företagsledningen och bygga ut vår produktorganisation.
Vilka nya marknader tittar ni på?
– Vi tittar runtom i hela världen och jag har lovat styrelsen ytterligare ett land innan årsskiftet. Vilken marknad det gäller kan jag inte gå in på än.
Hur ser efterfrågan ut?
– Magasinbranschen krymper men den digitala konsumtionen växer och har dubblat flera år i rad. Det är nåt jag ser kommer fortsätta accelerera.
Jörgen Gullbrandson lägger till:
– Den digitala konsumtionen av magasin står för 6,5 procent av den totala marknaden. För musikbranschen är det över 50 procent, så det finns mycket kvar att hämta.
Hur ser du på Readlys möjligheter att växa?
– Vi ska definitivt växa i linje med marknaden och dubbla varje år. Kan vi trippla omsättningen så är det trevligt. Det finns stor potential på marknaden.
Om ni jämför er med Netflix och Spotify bör ni även lägga en del resurser på ux. Hur jobbar ni med det?
– Vår användarupplevelse har hittills varit relativt enkel eftersom de traditionella läsarna vill ha en upplevelse som påminner om den analoga de är vana vid. Det ska vara som tidigare, fast på en tablet. Men ska vi flytta oss framåt på marknaden måste vi bli bättre på att tala till de yngre målgrupperna, de som inte växt upp med fysiska magasin och där finns det saker kvar att göra. Vi ska anpassa användarupplevelsen för dem utan att förstöra den klassiska upplevelsen för de äldre.
Sker detta inhouse?
– Precis, det är vår utvecklingsavdelning i Växjö som sköter detta.
Readly har lanserat en ny annonsprodukt i betaversion på den svenska marknaden.
– Vi låter annonsörer köpa annonsutrymme i existerande tidningar. Det gör vi för att rätta till annonsbortfallet som drabbat den analoga branschen. Vi delar på intäkterna med kunderna. Produkten lanserades i april och har funkat jättebra hittills, och vi fortsätter att testa den i större volymer och rättar till tekniska problem. Vi har hittills inte fått några klagomål från slutkonsument eller magasinägare.
Högsta prio för Jörgen Gullbrandson i höst är att Readly växer med ”rätt kunder och till rätt kostnad”.
– Det är vårt ledord hela tiden.
Han lägger till:
– Vi ska ta oss in på nya marknader, utveckla vår produkt och nå nya målgrupper.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...