Sprinkle tokökar försäljningen av en tjänst som kopplar ihop publicister i jakt på pengar med innehållsmarknadsförare som jagar publik.

Dan Willstrand, som har startat streamingbolaget Kamera och innehållsbolaget Clipsource, säger att han känner sig minst lika entusiastisk just nu, som när den stora it-bubblan blåstes upp mot slutet av 90-talet.

– Det har inte funnits så mycket startupeufori i Sverige sedan dess. Först nu känner jag samma stämning som 1999. Skillnaden är att inga startupföretag i dag slinker igenom med några powerpoints. Vi har blivit försiktigare, men också smartare i Sverige, säger han.

Investerarna och ägarna har lagt 10 miljoner kronor på att utveckla systemet bakom Sprinkle. Då fick de språkmotor från Finland, ett annonssystem och ett publiceringssystem och en massa smarta algoritmer som håller reda på vilken typ av innehåll användarna eftersöker.

– När Google kom, handlade det om att användarna sökte efter information de vill ha. Nu handlar det om att räkna ut vad de vill ha.

Det ska Sprinkle klara med ett verktyg som analyserar vilka ämnen som finns i en artikel användare konsumerar. På så vis kan Sprinkle lära sig vad en användare är intresserad av och erbjuda skräddarsytt innehåll.

I den andra änden finns redaktörer och innehållsmarknadsförare (content marketers) som vill ha sitt material läst. Affärsidén gå ut på att redaktörer upplåter en yta till Sprinkle. På den ytan rekommenderas innehåll både från egna sajten och andra medier, tillsammans med redaktionella annonser (native) som användaren är intresserad av. Sprinkle finns i dag på 250 mediesajter, dagspress, landsortspress, bloggnätverk och magasinsajter. Varje gång en användare klickar på en native-annons, kostar det annonsören 5 kronor, pengar som delas jämt mellan Sprinkle och mediet annonsen visades på.

– Det finns en uppsjö av produktionsbolag som producerar innehåll. Men det många saknar är en distribution, förklarar Dan Willstrand, utgångspunkten för Sprinkle.

Tanken är att Sprinkle ska var ett av tre "S" i innehållsmarknadsförarnas jakt på publik, jämte sök och sociala medier. Idag fördelas Sprinkles affärer jämt på mediebyråer, varumärken och produktionsbolag.

Tricket att få landets jagade redaktörer med på tänket, förklarar Dan Willstrand:

– Vi hjälper dem optimera deras sajter och ökar deras digitala intäkter.

Varför är ni egentlig intresserade av publicister?
– Vi tror att journalistik har en viktig roll framåt och en viktig del av mediekonsumtionen. Samtidigt är medierna också bärare av kommersiellt innehåll.

Dan Willstrand berättar att Sprinkle i dag har en veckoräckvidd på 5 miljoner unika besökare. Det finns kontor i Nederländerna,Spanien och i Norge. I dagarna är ett team på plats i USA för att förhöra sig med intresset från amerikanska mediehus som Condé Nast och Hearst.

Affärerna tycks gå lysande. Under 2014 låg omsättningen på strax under 7 miljoner kronor.

– Hittills i år omsätter vi 1,8 miljoner kronor per månad och siktar på 40 miljoner på helåret. Vi har mycket råg i ryggen och har en aggressiv plan. Vår produkt, widget och logik är global. Många publicister i världen har börjat använda vårt system.

Hur övertygar du redaktörerna att de ska behålla sina installationer av Sprinkle?
– De kan logga in och titta själva hur många klick vi skapar åt dem.

Konkurrenter?
– Det finns ganska många som gör anspråk på de ytor vi har på sajterna. Men de flesta jobbar med traditionell reklam. De vi inspireras av finns i USA som Gravity och Zergnet.

Hur kommer området rörlig bild att utvecklas?
– Ända fram till nu finns inte en publicist som varit lönsam med sin webb-tv, inte ens Aftonbladet. Det kostar relativt mycket pengar att producera och köpa innehåll. Säg att ett klipp kostar 1 500 kronor. Med en kontaktkostnad på 10 öre, behöver du få 15 000 tittare för breakeven. Väldigt få publicister har det i snitt. Det gör det svårt att få lönsam webb-tv. Inte heller kommer det att vara en killer att ta betalt för att titta på webb-tv. Men måste webb-tv vara en egen resultatenhet? Publicister räknar ju inte på om en bild är lönsam. Webb-tv är en del av mixen du behöver ha som publicist, en hygienfaktor. Intäkterna finns i dag inom native där en läsare på Aftonbladet kan var värd 10 kronor.

 Hur ser du på en situation där allt fler skapar content som de vill hitta en publik till?
Content overdose, ja vem vinner när det skapas mer innehåll än folk vill konsumera? Den som producerar jävligt bra innehåll. Och det gäller att titta utifrån in, inte vad jag vill säga till omvärlden, utan vad omvärlden vill veta om mitt intresseområde. Sedan behöver du en genomtänkt distributionsstrategi som lirar med detta innehåll. Du kan inte ha en strategi för att bli viral, men väl för att exponera budskapet mot rätt publik och i rätt kanaler.

DE ÄGER SPRINKLE
Magnus Hultman, Dan Willstrand, Jens Ander och Johan Unger äger 60 procent. Resten ägs av Almi, riskkapitalbolaget Spintop och "några affärsänglar".

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...