Efter Snowdon-affären har medierna fyllts med berättelser om och spekulationer i fenomenet big data, alltså möjligheten att dra slutsatser och ta mer genomtänkta beslut genom analyser av mycket stora datamängder. Men publicisterna nöjer sig inte med att diskutera fenomenet utan börjar även använda sig av big data för sina affärer. Enligt Folio är publicisterna användningsområden främst detaljerad analys och förståelse av målgrupper, prenumeranter och publik.

Ett sätt är att koppla information om individer med hur ett innehåll i en mediekanal konsumeras.

– Det ger oss bild vi har aldrig har kommit åt tidigare, säger Christopher Reynolds, chef för marknadsanalys på Condé Nast, till Folio.

Condé Nast har över 55 miljoner filer med data från läsarundersökningar med bland annat djupdata från 300 000 prioriterade prenumeranter och synpunkter på 800 produkter i 35 kategorier. Med hjälp av systemet Catalys kan Condé Nast skapa olika målgrupper för annonsörer, exempelvis "Alpha-Millennial"  och "Motor Maven".

Dean Praetorius, nyligen chef för trender och social medier på The Huffington Post har lärt sig använda innovativ filtrering av stora datamängder.

– Det finns fler tjänster än någonsin som scannar sociala nätverk och håller utkik efter mönster och extremer. Dessa insikter kan ändra ett företags approach totalt, säger han och rekommenderar BuzzSumo och Newswhips Spike för att scanna stora datamängder och Chartbeat för intern analys.

Forbes intäktschef Mark Howard tycker att publicisternas största utmaning är att tänka ut hur de ska engagera sin huvudmålgrupp.

– Publicister behöver fokusera på att förstå hur publiken nyttjar sajten och tar till sig annonser, säger han till Folio.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...