DVA är den senaste spelaren på den svenska vr- och ar-marknaden. Studion ska skapa och utveckla upplevelser inom immersiv media, vilket inkluderar augmented reality (ar), virtual reality (vr) och 360-upplevelser.

Byrån är stockholmsbaserad och består idag av vdn Jessica Thorelius och medgrundarna Anna Adamson, exekutiv producent, Thomas Söderlund, teknisk chef, Bo Gustafsson, kreativ chef och Johan Anstérus, producent.

– Vi ska skapa upplevelser där vi utmanar sinnenas begränsningar i kombination med att säkra affärsnyttan för våra uppdragsgivare. Vi använder immersiv teknologi som ett verktyg för att hjälpa våra kunder att uppnå sin strategi, säger Jessica Thorelius och berättar vidare om kunderna studion ska nå:

– Vi kommer jobba både direkt med varumärken och kommunikations- och pr-byråer. Ar behöver behandlas som en egen mediekanal och där blir vi en partner till byråerna för att utveckla idéer utifrån behov, mål och utmaningar. Det finns också ett behov hos många företag att utveckla sin produkt, sitt erbjudande genom vr och ar. För att nämna några områden så är bygg, transport och upplevelseindustrin väldigt nyfikna då man där enkelt ser nyttan av vr och ar, där man kan effektivisera och maximera upplevelsen av bygget, bilen, konserten genom den virtuella världen.

Hur anser ni att marknaden ser ut i Sverige?
– Väldigt nyfiken och på gång. Många hör av sig och vill veta mer om ar och vr. Man förstår att man måste gå den vägen men vet inte riktigt hur.

Vilka byråer ser ni som direkta konkurrenter?
– Idag ser vi inga direkta konkurrenter i och med att vi har både den strategiska, kreativa och tekniska kompetensen. Det gör oss unika. Att vi kan ta en strategi eller koncept vidare till produktion som skapar direkt affärsnytta. Med vår gemensamma erfarenhet av kommunikation och teknik blir vi därmed unika. De finns flera aktörer som kan tekniken men vi har en dimension till och det är berättartekniken.

Ok, vilka byråer ska ni sno kunder från då?
– Vi ska utveckla nya kunder med andra kommunikationsbyråer. Så pass ny är den här branschen, så vi snor inga kunder i dagsläget. Den stora konkurrenter är nog istället företags egna interna, kommande vr och ar team.

Jessica Thorelius berättar vidare om vilken position på marknaden DVA ska nå:

– Vi ska leda vr och ar marknaden framåt ur ett kommunikativt perspektiv. Vi är inte en teknisk leverantör, även om vi har all produktion inhouse. Vi vill driva marknaden framåt med synen av att det är ett nytt medium som ska underlätta och ge mer åt slutanvändaren och där tekniken är ett verktyg för att få ut budskapet eller upplevelsen, säger Jessica Thorelius och berättar vidare om marknaden:

– Vi börjar i Norden men ser inga begränsningar rent geografiskt framåt. Vi har dock ett par möten bokade utanför Nordens gränser då det är vi som är teamet bakom Audi Sandbox, ett projekt som nyligen vann ett internationellt pris inom kommunikation och innovation i Cannes Lions 2017. Det har skapat stor nyfikenhet globalt på vilka vi är.

De fem grundarna kommer alla tidigare från digital- och reklambyråvärlden och vill använda det existerande kontaktnätverket och träffa branschen för att marknadsföra sig och berätta hur studion kan skapa affärsnytta åt uppdragsgivarna byråerna har.

Bolaget ägs av de fem grundarna där alla investerat 20 procent vardera av bolagsvärdet. Jessica Thorelius väljer att inte kommentera bolagets totala investering.

– Vi beslutade snabbt att vi vid start inte vill ha externa investerare. Vi vill själva styra bolaget initialt för att se vart vi som bolag men också vart marknaden tar vägen. Vi har spetskompetens i Sverige inom vr och ar men är ödmjuka inför att vi inte vet hur marknaden kommer utvecklas, eller vi med den.

Jessica Thorelius fortsätter:

– Vi har även fått stöd av Almi som har varit jättebra att ha och göra med. Att vi tidigt gjorde ett projekt för Audi har också underlättat för verksamheten.

Rekryterar ni?
– Vi kommer behöva fler Unity-utvecklare inom kort. Tanken med vår uppsättning som bolag är dock att vi vill ta in relevant spetskompetens utifrån varje projekts behov. Utvecklingen inom tekniken idag går så fort att ingen kommer kunna vara specialist på allt. Men med vår Creative och Technical Director kan vi hantera handplockade partners utifrån produktionens behov. Fokus ska ligga på att effektivt placera rätt person på rätt projekt. Det innebär att vi lätt kan anpassa oss till olika utmaningar, stora som små.

Vad är målsättningen för de närmsta två åren?
– Att vi har varit med och drivit vr och ar framåt utifrån användarens behov. Sen vill vi såklart vinna ytterligare priser inom kreativitet och innovation som bekräftar att vi är bäst det vi gör.

Hur mycket ska ni omsätta inom de närmsta två åren?
– Vi har gjort en budget med en treårsplan och vi har planerat att gå med vinst med start år ett.

Hur ska ni utveckla byrån framåt?
– Det ska vi utvärdera vid årsskiftet förfrågningarna idag är många och av olika karaktär. Vi har satt en tydlig vision vilket är to challenge the limitations of reality. Det är med den visionen vi grundade bolaget och det är med den visionen vi ska växa.