PR och content. Är det en bra kombo? Beaconomist har pratat med tre contentbyråer som lever i symbios med pr-byråer.

The Content Family grundades 2016 av Christofer Björkvall och Christer Björkin tillsammans med mediebyrån Scream och pr-byrån JMWGolin. Byrån drog in 3,6 miljoner kronor under 2017 och gjorde en rörelseförlust på -236 000 kronor.

– Vi ser det hända på flera fronter att pr och content tajtar ihop sina erbjudanden, säger Christer Björkin, och förklarar:

– Det finns flera skäl. Det produceras en massa content, så att även content-produktioner behöver pr för att någon ska hitta dem. Hur ska vi folk att läsa vårt content och agera? Här väger klassisk pr in.

Är det något uppdragsgivarna frågar efter?
– Det är det vi har sett. Sedan ar olika företag och organisationer olika mogna för att jobba med det.

Tanken är att de tre byråerna ska kunna bilda team.

– I dag jobbar vi tillsammans med JMW i vissa uppdrag och med Scream i andra. Förhoppningen är att vi ska hjälpa varandra, men det är inget krav. Det är viktigt att säga, säger Christer Björkin.

Janna Sundewall, kan vara den första personen i Sverige som har i uppdrag att bygga upp både en pr-byrå och en contentbyrå på samma gång. Hon har de senaste åren jobbat för pr-byrån Geelmuyden Kiese i Köpenhamn men har nu värvats av pr-byrån Narva och contentbyrån OTW med uppgift att bygga ett gemensamt kontor i Malmö. Lite mindre märkligt framstår det då de två byråerna ingår i Alllers framväxande byrågrupp Ahead.  Den nya byrån ryms också i Allers lokaler i Malmö, där bland annat Året Runt finns.

– Jag kommer att jobba med både Narva och OTW. Och min roll är att identifiera möjliga projekt och kunder där vi kan jobba tillsammans.

Vad kan det vara för projekt där det behövs både pr och content direkt?
– Det kan vara börsbolag som kanske behöver hjälp med ir (investerarkommunikation) och som även har ett behov av att jobba med film eller content. Då kan OTW hjälpa till med strategier, medan Narva kan hjälpa till med pr och rapportering, säger Janna Sundewall och lägger till:

– jag ser även stora möjligheter inom läkemedelssektorn som precis har börjat kommunicera via sociala medier. Med Nnarvas specialistkompetens på branschen i kombination med OTWs content-kompetens, får vi ett starkt erbjudande gentemot den sektorn.

Vilka fördelar finns med att kombinera pr och content?
– Om man både förstår pr och content kan man tidigt hitta synergier i kunduppdragen. Man kanske sitter och tar fram en kundtidning eller material till en hemsida, kan man både content och pr kan man parallellt identifiera nyheter som har pr-potential. Pr blir ytterligare en kanal, säger Janna Sundewall.

Tale har varit igång som Diplomatgruppens contentbyrå sedan november 2017. Johan Bratt kom då från Spoon, som är en renodlad content-byrå.

– Jämfört med på Spoon har uppdragen här en högre strategisk nivå. Många contentbyråer kommer in sent i processen och får snarare karaktären av produktionsbolag. Vi får vara med från strategi till genomförande.

– Den andra saken jag tänker på är hur bra det blir när vi som contentbyrå i Diplomat-gruppen får vara med och jobba integrerat med strategi, content och pr. Det handlar om att först hitta storyn och de relevanta vinklarna och därefter avgöra med vilka kanaler vi ska nå målgruppen. En story kan berättas integrerat i både egna kanaler och genom förtjänad media.

Har det varit svårt?
– Nej, att komma in på en mer strategisk nivå är utmanande men också utvecklande. Jag har blivit en bättre rådgivare än tidigare och jag har en bredare palett inom Diplomat-gruppen med byråer som Youme Agency (varumärkesstrategi) och Repeat Studio (digital transformation).

Hur utvecklas byrån?
– Vi har fått en superbra start och ligger enligt plan. Medielandskapet blir mer integrerat och det är inte effektivt att jobba i silos för egna, förtjänta och köpta kanaler. Där har vi som grupp ett väldigt starkt erbjudande som leder till konkreta affärer och jag ser positivt på framtiden.

Finns det siffror?
– Nja, vi ligger enligt plan även om andelen strategiska uppdrag är större än jag väntat mig och andelen produktion något mindre jämfört med många andra contentbyråer. Helst gör vi både ock, då brukar det bli bäst, säger Johan Bratt.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter, alex@dagensopinion.se, 073-526 72 20

alex@beaconomist.net