Pr-byrågruppen Reform Society startar mediebyrån Relevance utifrån sin egen och uppdragsgivarnas frustration.
Relevance ska främst erbjuda lösningar inom programmatiska köp, sociala medier, sökmarknadsföring och mailkampanj.
– Vi är helt enkelt en byrå som köper media. Det kommer ur ett kundbehov. Vi har fått mycket frågor kring det här från uppdragsgivarna. Många vill att vi ska köpa medier, säger Elias Notini som blir byråchef för den nya byrån.
Han berättar att han själv har använt sig av mediebyråer.
– Vi blir ofta frustrerade. Kundupplevelsen har inte varit överväldigande.
Elias Notini utvecklar: Dels handlar det om att det finns ett bra erbjudande för stora reklamköpare där mediebyråerna fokuserar mycket på volymrabatter. Om man är en liten eller mellanstor kund, finns ett glapp i kundupplevelsen och där de stora mediebyråerna inte möter förväntan. Det finns en anledning till att mediebyråerna är stora.
Relevance ska inte bara bli de mindre reklamköparnas favorit utan även utveckla nya sätt att köpa medier.
– Vi vill jobba med högre precision och andra typer av modeller för targeting, paneldata och cookie-baserad targeting är inte vår väg framåt. Vi jobbar allt mer med audience planning och crm-data, säger Elias Notini och lägger till:
– Vi ser också väldigt bra resultat när vi arbetar integrerat med innehålls- och kanaloptimering. Som mediebyrå kan vi ge värdefulla innehållsrekommendationer till dem som tar fram innehållet så de kan anpassa kampanjens innehåll. Vi kan se i realtid hur målgruppen agerar när vi köper i digitala plattformar. Det här kan alla göra. Problemet är att man ofta inte gör det under ett pågående arbete utan de insikterna kommer i en rapport långt senare. Vi sitter inte på unika data, vi hanterar den bara på annat sätt.
Hur ser er affärsmodell ut?
– Vi jobbar med en rak timarvodesmodell. Många kunder känner att de inte har insikt i hur mycket mediebyråerna skär emellan. Bristen på transparens skapar en osäkerhet framförallt när programmatic kommer in i bilden.
Även var annonserna placeras är en faktor där Relevance vill göra skillnad:
– Vi har många organisationer bland uppdragsgivarna. För dem är otroligt viktigt vilka kanaler och tittare de associeras med. Vi har sett flera exempel där det har dykt upp placeringar i innehåll ifrån till exempel Samhällsnytt eller Youtube- kanaler med antisemitiskt innehåll. Det är väldigt allvarligt särskilt för värderingstyrda organisationer.
Relevance vill också lägga in en stöt vad gäller kommentarsfälten.
– Det kommer in mycket pengar i de sociala plattformarna. Man kan pumpa in några 100 000 kronor, men missar helt att följa det som skrivs i kommentarsfälten. Har man 40-50 olika annonser ute är det väldigt svårt att bevaka kommentarsfälten. Vi använder Agora Puls och Sprout och så korsskör vi dem.
Relevance vill också vara mer snabbfotade än stora mediebyråer.
– Då kan man spela på nyhetsagendan.
Till byrån har värvats Lina Wendle från Daniel Wellington. Lina Wendle blir mediestrateg på Relevance och med koll på programmatiska medieköp och sociala medier. Relevance har i och med det fem personer som kan köpa medier. Byrån siktar på en intäkt på 2 miljoner kronor för första året.
– Fler ska kunna få bra rådgivning, inte bara de stora reklamköparna, säger Elias Notini.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...