Pr-byrån Hill + Knowltons tycker att content-byråernas kundtidningar inte håller måttet och ska själv börja erbjuda både strategisk rådgivning och produktion. Men sedan långt tillbaka har pr-byrån Intellecta Corporate erbjudit content.

Content är en av Hill + Knowlton snabbast växande områden. Hill + Knowlton, som är en global byrå, har i USA köpt contentbyrån SJR som nu också finns i Storbritannien.  Ännu finns inga planer på att ta in SJR i Sverige.  Dock ska SJR kunna användas nordiska kunder som vill nå ut internationellt. I Norden är tanken att SJRs metoder och produkter ska införas i byråns lokala erbjudande för Norden.

– Vi ska använda SJRs metoder så att vi kan hotta med så många läsare av kundernas content som möjligt och utvärdera och mäta resultat, säger Mikael Törnwall, som är ansvarig för Hill + Knowltons nystartade nordiska erbjudande.

Byrån har redan startat webbtidningen Change för it-företaget T-systems räkning. Webbtidningen ska belysa hur digitala affärsmodeller och disruptive-teknik förändrar organisationer, företag och marknader. Webbtidningen ska dock uppfattas som fristående, berättar Mikael Törnwall,

Han tycks inte ha särskilt mycket till övers för de svenska content-byråernas produktioner.

– Det finns många duktiga content-byråer, men det skiner igenom att kundtidningarna de producerar är beställda av marknadschefen.

Hur ska ni själva undvika en situation där marknadschefer är med och utformar och bestämmer innehållet?
– Det är klart att marknadscheferna får vara med, men content-branschen har varit dålig på att berätta hur snabbt pengarna försvinner om innehållet inte är tillräckligt bra. Där har vi en uppgift att förklara.

Ska ni erbjuda era egna kunder content eller ska ni ragga kunder hos content-byråerna?
– Jag ser båda naturligtvis. Det kommer att finnas en jättemarknad. Content är i dag det enklast sättet att nå målgruppen med. Jag tror att content kommer att vara en integrerad del hos alla som kallar sig full service-byråer.

På Hill + Knowlton jobbar fyra konsulter med content. Alla har tidigare jobbat som journalister.

– Vi tror att det är bästa att börja i den ändan. Blir det inte dyrare att producera content som vanlig undersökande journalistik?
– Nej det tror jag faktiskt inte.  Journalister är vana att fram innehåll på ett effektivt sätt. Det blir inte dyrare här än på andra byråer. Snarare tvärtom.

Hur ska ni sätta priser?
– Jag ser att vi ska ha ett fastprisåtagande, antingen per månad eller kvartal.

Vilka kanaler ska ni producera content för?
– Vi är kanalagnostiker. Det första vi gör med en ny kund är att sätta upp en redaktionell strategi och definierar vilka målgrupper vi i vill nå. Sedan avgör vi för hur vi ska nå dem effektivast. Det kan vara att kunden har en egen sajt, eller att vi använder sociala medier eller till och med gammal print om det skulle visa sig effektivast.

Blir ni ett hot mot den befintliga contenbranschen?
– Det skulle jag inte säga. Hela marknaden kommer att växa. Det blir gott om utrymme för alla och gott om uppdrag.

Ser du några andra pr-byråer som jobbar med content?
– Inte så många, men några finns som har hållit på länge, som Intellecta Corporate. Annars är inte pr-branschen jättestor på content, men jag utgår ifrån att det kommer.

För Yann Blandy, koncernchef på Intellecta där byrån Intellecta Corporate ingår, är mixen mellan content och pr ingen nyhet.

– Vi har sett det länge.

Vad frågar kunderna efter när det gäller content?
– Nya sätt att driva nya former av konvertering. Det finns många nya sätt att använda content med alla nya kanaler som kommer.

Hur bedömer du efterfrågan på content marketing?
– Det beror på hur man definierar det. I den breda definitionen är snart sagt allt content och då ingår köpt reklam. Hela den bransch i vilken vi verkar innefattas. Det är mycket diskussioner i branschen nu om var content börjar och slutar.

Hur definierar du content marketing?
– Det är inget som håller mig vaken på nätterna. Vi försöker hjälpa våra kunder att berätta deras komplexa historier och skapa content som får deras kunder att göra något, säger Yann Blandy.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...