Det är inte ofta det startas en sajt med syfte att driva arbetarrörelsens frågor med miljonfinansiering från Schibsted, LO och Kommunal. Eric Rosén fick chansen som chefredaktör men projektet kapsejsade efter drygt fem år. Här berättar han varför.

Ägarna Schibsted, Kommunal och LO drog till slut pluggen ur Politism som nu har flyttats över till LOs Mediehus där det ska tas beslut om sajten ska få leva kvar i någon version.

Eric Rosen har ordnat ett nytt jobb på Aftonbladet som biträdande redaktör till publishern Lena K Samuelsson.

– Jag ska jobba med intern och extern kommunikation och även svara för Aftonbladet i andra sammanhang, jobba nära ledningsgrupperna och gå in i några av alla projekt som pågår, men jag ska inte skriva nyhetsartiklar, berättar Eric Rosén, och lägger till:

– Det kan hända att det är jag som får besvara dina frågor nästa gång du ringer till Aftonbladet.

Dina reflektioner kring Politism så här efteråt?

– Jag vet inte om jag har hunnit reflektera ännu. Det var jäkligt stort att under fem år få skapa och bygga en redaktionell produkt som det inte fanns något liknande till. Vi fick tänka ut allt, från hur vi skulle komma ut i de sociala kanalerna till hur vi skulle förhålla oss till kommentarsfälten. Sedan kunde vi inte visa svarta siffror och då förstår jag att man inte såg ett värde i att satsa vidare.

Det sista året, 2017, sålde Politism för 681 000 kronor och gjorde en förlust på -2,5 miljoner.

Hur var affärsidén, skulle ni sälja native-annonser?

– Vi hade även traditionella annonser.

Hur skulle du ha gjort i stället, om du startade i dag?

– Jag tror att jag skulle ha jobbat mer med det kommersiella och säljarna ännu tidigare i processen. Ska man göra något online i dag, måste diskussionen om den kommersiella idén vara lika prioriterad som den redaktionella idén. Det finns inga digitala medier idag som kan komma ifrån att affären är otroligt viktig.

Det räcker inte med att sitta och vänta på att räckvidden ska komma och med den affärerna?

– Vi hade i och för sig aldrig någon räckviddsaffär jämfört med de andra Schibstedmedierna. Vi var mer av en målgruppsaffär men vi lyckades inte att kapitalisera på den nischen.

Vad tror du om framtiden för Politism?
– Det har jag ingen aning om, om jag ska vara ärlig. Men det finns säkert unga kloka journalister som skulle kunna utveckla Politism på ett fantastiskt sätt.

Hur ska arbetarrörelsen gå vidare med sin opinionsbildning?
– Jag tror att det finns en diskussion om det, men jag vill inte lägga mig i den.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...