Nordea testade livesändningar som strömmades externt ibland annat TV4 Play, 30 mars – 1 april. Någon fortsättning är dock inte aktuellt. I stället sponsrar Nordea en podd och jobbar med native i Svenska Dagbladet.

Live-formatet, som har namnet Fråga Nordea, spelades in av programledarna Carin Hjulström, Pia Sehm och Måns Nilsson via contentbyrån OTW. Någon fortsättning är dock inte aktuellt, berättar Nordeas marknadschef Per Backmann.

– Inte som vi planerat nu. Att livesända i externa mediekanaler, var ett annorlunda format som vi var först med. Det innebär en stor organisation, med allt vad det innebär. Då måste vi ha resurser och hitta en relevant kontext.

Plattformen Fråga Nordea lever dock kvar, om än i andra sammanhang, bland annat i bankens podd Framgångspodden där Alexander Pärleros, grundare av Mobilio, intervjuar entreprenörer och andra som nått framgång.

– I slutet av podden ger vi lite tips och råd.

Nordea jobbar även vidare med de inspelade livesändningarna och lägger ut bitar i de egna kanalerna. Det kallar Per Backmann för den tredje fasen i projektet efter research och inspelning.
Nordea har utvärderat projektet.
– Vi har en massa komponenter att utvärdera, som traditionella mediemätningar över antal visningar, men vi utvärderar också hur olika attribut i varumärket har påverkats och hur varumärket har flyttats. Utfallet har överlag varit gott. Vi är nöjda.

Hur länge är det inspelade materialet gångbart?
– Så länge frågeställningarna berör, är relevanta och aktuella, kör vi på. Vi har använt klassiska frågeställningar kopplade till bank, om vad man ska tänka på när kan köper sin första bostad, så länge vi jobbar med generella frågeställningar, kommer vi att vara relevanta länge.

Nordea har även i gång ett samarbete med Svenska Dagbladet där banken publicerar redaktionella annonser (native) om fonder och investeringar.

– Där får vi möjlighet att komma ut med storyn om vad vi dagligen gör.

Hur funkar native?
– Man kan alltid diskutera hur nära annonsformatet ska komma själva innehållet, men jag tycker att det är ganska odramatiskt. Så länge man är relevant och har innehåll som skapar intresse är native en ypperlig form att förmedla kunskap.

Konverterar native till affärer?
– Ja, det tycker jag. Allt vi har testat hittills har gått i den riktning vi vill.

Fick ni ut den effekten med era live-sändningar?
– Syftet med att gör an så stor investering var inte att i det korta perspektivet att få en konvertering. Det handlar om att mer långsiktig att höja saker som tänkbart varumärke och varumärkeskännedom.

Hur jobbar ni med content-byråer?
– Just skapar vi vårt content själva och håller oss till vår huvudpartner DDB (reklambyrå),säger Per Backmann.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...