VECKANS STORYTELLER. Mynewsdesk Sveriges content- och sociala medier-chef, Amanda Lundin berättar om hur storytelling ger företag ett syfte bortom försäljningsmål.
– För företag tror jag att det kommer vara viktigare än någonsin att ha ett syfte som är mer än bara ett försäljningsmål. Att hela tiden fråga sig själv ’vad är syftet med detta?’ Det är något som vi på Mynewsdesk kommer att behöva jobba mycket mer med då vi är ett B2B-företag. Varför skulle någon vilja följa ett företag? Jo, för att inspireras, underhållas eller utbildas.
Vilka är komponenterna i framgångsrik storytelling, enligt dig?
– Det jag vet är att ett vinnande koncept idag inte är en garanti för imorgon. Allt som allt tror jag att det handlar det om att bygga upp något som man själv tror på och inte vara rädd för förändring under resans gång.
Vad kan man uppnå med storytelling i sociala medier och hur ska man göra?
– Någonstans måste man tycka att det är riktigt kul att skapa innehåll, att göra bara för att göra kommer man sällan långt på. Sedan ska man ignorera rösten som säger ’detta är inte tillräckligt bra’.
Vad utmärker ditt eget historieberättande i sociala medier?
– Eftersom jag jobbar med sociala medier så skiljer det sig mot mitt personliga historieberättande av förklarliga skäl. Den gemensamma nämnaren är att jag tror starkt på video, jag gillar det konceptet och det finns alltid mycket nytt att testa.
En story för sociala medier börjar nästan alltid med en idé för Amanda Lundin.
– Sedan är utförandet i sig den viktigaste delen enligt mig och det är oftast där som själva historien växer fram.
Trots tjänsten som sociala medier-ansvarig på digital nyhetsbevakningsplattform är det penna och papper som är Amanda Lundins favoritverktyg för storytelling.
– Det kommer jag långt med, det finns inget som är smidigare än att kladda ner idéer på ett papper, säger hon och lägger till:
– Sedan tycker jag om att jobba i Premiere Pro och After Effects, det är rätt tidskrävande program, men de är otroligt kraftfulla.
Hur anpassar du din story utifrån olika kanaler?
– Jag måste hela tiden påminna mig själv om att folk är på olika sociala kanaler av olika anledningar. Linkedin är exempelvis en kanal där det är mer okej att vara business-orienterad än vad jag upplever att Facebook är. Instagram är en kanal som har mer personligt och underhållande innehåll. Det gäller att ha det i åtanke när man skapar för de olika kanalerna.
Hur tänker du dramaturgiskt i ditt historieberättande i sociala medier?
– Helt ärligt så tänker jag inte jättemycket på dramaturgin. Superbra att du tog upp det, det ska jag fundera på framöver.
Vilka känslor anser du skapar störst genomslag?
– Jag vill säga att det är glädje och humor för att det låter bäst, men jag tror faktiskt att det handlar mer om igenkänningsfaktor och eget intresse.
Vilken är din favoritstory?
– Det finns många men just nu är det ’Welcome Listeners’, en reklamfilm av HI-FI Klubben.
FEM SNABBA TIPS FÖR EN INTRESSANT STORY
* Börja se det stora i det lilla
* Done is better than perfect
* Ha i åtanke att även den ’tråkigaste’ storyn kan inspirera, underhålla eller utbilda någon
* Använd penna och papper för idéer, du kommer bli förvånad över hur skönt det är här att ha saker nedskrivet
* Ignorera rösten som säger ’det här är inte tillräckligt bra’

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...