Contentbyråerna satsar på ökad omsättning och anställning under andra halvan av 2017.

gegergehh

 

 

 

 

SPOON, ANDERS RIBBA, VD
Vilka tre saker är högst på agendan i höst? 
– Det är väldigt brett. Vi har jobbat med en ganska tydligt strategi för hur vi ska ta oss an nya marknader och den kommer vi att fortsätta jobba på såklart. Vi har fått upp ruljangsen bra, både i Finland och Norge och det är ingen hemlighet att vi även är på gång i Danmark som det ser ut, säger Anders Ribba och fortsätter. 

– Man kan säga att vi har skyndat långsamt och lärt oss vad som funkar bra och dåligt. Nu tycker vi att det bevisligen går väldigt bra i länderna vi är verksamma i och det kommer vi att fortsätta jobba med.

I höst sker även investeringar på den svenska marknaden för Spoon.

– Vi har satsat mer på kontoret i Malmö. Vi har haft kontoret ett tag men har nu fått mer luft under vingarna. Det kommer vi att fortsätta med. Jag kan inte berätta exakt hur, men vi kommer fortsätta att kika på fler marknader.

Vad efterfrågar kunderna idag?
– Många kunder letar efter kapaciteten att hålla ihop nordiska projekt och längre uppdrag, säger Anders Ribba och fortsätter.

– Fokus ökar på digitala kanaler, såväl strategiskt som produktionsmässigt och taktiskt. Det är ingen större nyhet för någon eftersom att det har pågått under en längre tid, men det kräver att man jobbar aktivt med att uppdatera kunskapen hos de anställda och även ta in nya kompetenser på olika nivåer.

Så ni ska anställa i höst?
– Vi gjorde precis en rekrytering vi går ut med inom kort. En tjänst av lite större dignitet i Norge. Vi har tagit in nytt folk på de flesta kontor faktiskt och kommer att komplettera med fler under hösten. Det är en kombination av redaktionell, strategisk och kanalkompetens. De tre ihop är en bra cocktail.

Vad siktar ni på för omsättning 2017?
– Det kan jag dessvärre inte gå in på. Vi gör ingen övergripande koncernredovisning för samtliga länder så det är svårt att utläsa. Vissa kunder vi har jobbat med länge byter till exempelvis Spoons kontor i Finland, så det går upp och ned och vi satsar på nya verksamheter och kontor. Vi har därför valt att inte kommentera resultat och omsättning.

Spoon består av idag av fem kontor, varav tre (Stockholm, Göteborg och Malmö) återfinns i Sverige och under bolaget Spoon Publishing AB. Därutöver har Spoon kontor i Oslo (Spoon AS) och Helsingfors (Spoon Publishing AB). Spoon omsatte 180 miljoner kronor under 2016 (brutet i december) och redovisade 135 anställda på den svenska marknaden.

Kan du berätta hur det går för affären då?
– Den går bra. Det går naturligtvis bättre på vissa håll och sämre på andra.

Vart går det bättre och vart går det sämre?
– Jag väljer att inte kommentera det.

Finns det något ytterligare som händer i höst som du vill lyfta fram?
– Det är mycket spännande grejer på gång. Stora rörelser i branschen och det är kul när det sker mycket. Många förfrågningar från nya håll och bolag som man kanske inte ens har tänkt på att jobba med förut och som vill ha hjälp med nya saker, samtidigt som vi jobbar vidare med de stora kunder vi har redan idag. Så det är jättekul. Det är spännande tider, avslutar Anders Ribba.
 

raksen
 

 

OTW, ANDERS RASK, VD
Vilka tre saker är högst på agendan i höst?
Vi fokuserar på att utveckla vårt erbjudande inom strategi och performance (distribution, mätning och effekt), säger Anders Rask.

Sker någon ytterligare expansion under året?
– Vi öppnade kontor i Malmö tidigare i år och det har fallit väl ut. I Norden har vi stor nytta av byrånätverket Ahead Group och våra systerbyråer i Norge, Danmark och Finland. Under 2018 är det möjligt att vi kompletterar någon av dessa marknader med OTW-kontor.

Ska ni anställa? Vilka kompetenser letar ni då efter?
– Ja, vi fortsätter att växa och vi fyller närmast på med kompetenser inom strategi och performance. Men vi letar alltid efter bra talanger och slår till när vi hittar någon som passar i vår breda verksamhet.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
– Det är en ganska stor bredd som efterfrågas. För vår del har satsningen på strategisk kommunikation varit lyckad och där ser vi tillväxt. Vi ser också ökat behov av hjälp med köpt räckvidd i sociala medier. Där är vi vassa eftersom vi har den kompetensen ihop med en stark produktionsapparat. Det går snabbt att anpassa och utveckla budskap så att vi når större effekt för billigare peng.

Vad siktar ni på för omsättning 2017?
– Vi har brutet räkenskapsår sedan vi kom in i Aller för ett år sedan, så vårt 2017 slutar redan sista september. Första året med Aller som ägare har varit väldigt bra, vi landar på en omsättning runt 170 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 15 procent jämfört med föregående år, avslutar Anders Rask.
 

ingefw

 

 

 

 

MAKE YOUR MARK, ANDERS INGÅRDA, VD
Vilka tre saker är högst på agendan i höst?
– Från september och framåt är det en internsiv period. I dagsläget har vi fem till sju vakanta roller som vi ska börja titta på. Det är kopplat till nya uppdrag som kommer igång till hösten och början av nästa år, säger Anders Ingårda och fortsätter.

– Det är en Intressant utvecklingsperiod både med existerande uppdrag och nya uppdrag som ska igång. Stora uppdrag som tar längre tid som vi kickar igång med.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
– Det är stor efterfrågan på digital kompetens för innehållsproduktion, vi får större delaktighet i stora projekt, i den initiala och post-processen. Inom traditionell produktion gör vi mycket att förarbetet men nu även avslutande delen där analys och uppföljning blir väldigt centralt.

Anders Ingårda fortsätter:

– Vi ser även en stor trend att arbeta kampanjfokuserat, där vi kanske inte är en del av en löpande innehållsleverans, utan snarare kampanjproduktioner.

Mer rörligt?
– Definitivt. Verkligen, det är fullt tryck på rörliga segmentet hela tiden, genomgående rakt igenom hela kundlistan nästan.

Vad satsar ni på för omsättning 2017?
– Det är inget jag kommunicerar, men vi ökar jämfört med föregående år. Vi ser positiv utveckling både omsättning och resultat.

Make Your Mark omsatte 75 miljoner kronor 2016 (brutet i september).
 

gwrgergqr

 

OH MY, CHRISTIAN ALBINSON, MEDGRUNDARE
Vilka tre saker är högst på agendan i höst?
– För oss handlar det primärt om att utveckla vårt erbjudande inom rörlig bild och att vässa oss ännu mer inom digital distribution. Det finns väldigt spännande saker att göra när det gäller att distribuera content och det är som cheferna sa när jag började på Metro för hundra år sedan att ”content is king, distribution is king kong”. Vi tror på att vara med och ta ansvar för helheten – från idé till produktion och distribution, säger Christian Albinson och berättar vidare om vidare rekryteringsplaner:

– Eftersom vi är en fullservicebyrå i en värld där det ställs högra krav på väldigt varierad och specifik kompetens blir det nog så att vi anställer. Vi har anställt minst en i månaden sedan vi startade företaget, så varför sluta nu? Det känns som att vi är inne i en stabil högkonjunktur dessutom, men bra inflöde av spännande förfrågningar. Vi som har startat Oh My är dessutom lika intresserade av själva entreprenörskapet som av det som vi producerar, det bidrar nog till tillväxtambitionerna.

Vilka kompetenser letar ni då efter?
– Digital distribution vill vi växa inom och personligen skulle jag gärna anställa en grym säljare som kan driva och utveckla egna affärer. Överlag tror jag att affärsmannaskapet blir viktigare och viktigare. Det går inte att gömma sig bakom kreativitet och dyra pannåer. Jag tycker överlag att affärsmannaskapet och förståelse för kundernas business är för svagt i vår bransch. Jag tror att alla måste vara mer av affärsutvecklare i framtiden, även en kodknackare, som är grym på Laravel måste förstå business.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
Helhetslösningar och one-stop-shop. Det finns inte tid att upphandla messa olika leverantörer varje gång, utan jag tror att kunderna vill ha långa relationer med få partners. Jag tror och hoppas att kunderna blir bättre på att efterfråga tydliga resultatmätningar och jag tror att det i förlängningen leder till andra affärsmodeller. Att ta betalt per timme är snart förlegat, i framtiden kommer vi att erbjuda lösningar, koncept och integrerade tjänster och betalningen är inte sällan resultatbaserad. Vi är gärna en ännu större del av kundernas affärer i framtiden och utvecklar gärna koncept tillsammans som båda kan tjäna pengar på.

Vad siktar ni på för omsättning 2017?
– Över 70 MSEK är ett tydligt mål som känns väldigt realistiskt. Vi hoppas på DI-gasell i år igen.

Oh My omsatte 60 miljoner kronor år 2016 (brutet i december).
 

hgnnsfgbfg%20

 

NYHETER 365, JOHAN RIKNER, VD
Vilka saker är högst på agendan i höst?
– Video växer mycket, men klassisk native står sig starkt och i höst jobbar vi mycket för att hjälpa företag bli sina egna publicister, säger Johan Rikner.

Ska ni anställa?
– Ja, vi har anställt tio hittills i år och tittar löpande efter duktiga personer.

Vilka kompetenser letar ni då efter?
– Snabba, kreativa, datadrivna lagspelare som är villiga att lära sig. Särskilt video och engelskspråkigt är intressant just nu.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
– Video växer kraftigt, men annars är det content som verkligen fungerar och ger resultat. Jag tror man tröttnat på floskler och tomma löften om långsiktig effekt och vill ha bevisade resultat.

Vad satsar ni på för omsättning 2017?
– Vi räknar med cirka 120 miljoner kr i omsättning för 2017.

Nyheter 365 omsatte 90 miljoner kronor år 2016 (brutet i december).
 

apelr3g

 

APPELBERG, GÖRAN LIND, TF VD
Vilka tre saker är högst på agendan i höst?
Möta en ökad efterfrågan på högkvalitativt innehåll inom film, löpande content för kundernas digitala kanaler samt inom contentstrategier, för Appelbergs del främst då inom B2B-kommunikation, säger Göran Lind.

Ska ni anställa?
– Vi har gjort flera nyanställningar inför hösten.

Vilka kompetenser letar ni efter?
– Främst filmproducenter, social media managers, digitala strateger. Vi behöver också alltid bra frilansande skribenter och fotografer. I takt med att flödet och konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet ökar i digitala kanaler, ökar också behovet av riktigt bra redaktionellt innehåll som blir läst och som sprids.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
– Utöver film, löpande content och digital strategi, ser vi en ökad efterfrågan från kunder att hyra in konsulter, främst webbredaktörer, under kortare eller längre perioder.

Vad siktar ni på för omsättning 2017?
– Vi kommunicerar inte omsättningsmål externt. Första halvåret 2017 var starkt såväl i omsättning som resultat. Vi siktar på en högre omsättning än förra året.

Appelberg har de senaste tre åren 2014-2016 (brutet i december) redovisat en omsättning om 75 miljoner kronor, avrundat till närmsta miljontal.
 

asg%2Cldet

 

 

CHIFFER, PETER SÖDERBERG, VD OCH PROJEKTLEDARE
Vilka tre saker är högst på agendan i höst?
”Bolaget, kunder och medarbetare. Kunskap, tjänster, intern kultur och mätalyser (mätningar och analyser). Dessutom ett hemligt projekt”, svarar Peter Söderberg i ett mejl.

Ska ni anställa?
”Yes! Söker just nu projektledare och en digital kreatör/ad.”

Vilka kompetenser letar ni då efter?
”Projektledare och digitala/sociala masterbrains”.

Vad efterfrågar kunderna just nu?
”Digitalt och rörligt innehåll i sociala kanaler men även traditionella kanaler som magasin”.

Vad siktar ni på för omsättning 2017?
”Samma som året innan”, avslutar Peter Söderberg.

Chiffer omsatte 32 miljoner kronor år 2016 (brutet i juni).