Kosmetikakoncernen Oriflame investerar i digitalt content i Skandinavien.

Skönhetsjätten Oriflame har en affärsmodell som går ut på direktförsäljning. Katalogen har alltid varit den viktigaste komponenten i marknadsföringen eftersom den fungerar likt ett skyltfönster för de konsulenter som säljer företagets produkter. Den ges ut 17 gånger om året, just nu med extra tjocka julnummer.

Efter den senaste omorganisationen är katalogproduktionen uppdelad i fem olika regioner: Afrika, Asien, Central- och Latinamerika, Östeuropa och Västeuropa. I Sverige samarbetar Oriflame med pr-byrån Story, den övriga kommunikationen sköts internt.

Förra året påbörjade Oriflame en stor digital offensiv i Skandinavien. Företaget lanserade ett magasin på nätet med ett innehåll av redaktionellt material varvat med produktbaserad information. Redaktionen sitter både på regional och global nivå i företaget. Målgruppen är såväl slutkunder och de konsulenter som distribuerar Oriflames produkter.

– Just nu belyser vi den nya hudvårdserien "True perfection" som är för de lite yngre. Dessutom går det att hitta många bra julerbjudanden på sajten. Vi är ett stort globalt bolag men försöker skapa relevant lokalt material anpassat för våra olika regioner och marknader, säger Ullrika Blennow, pr-chef för Oriflame Sverige och Norge.

Är det sista kapitlet för printkatalogen?
– Digitaliseringen är en del av lösningen, men inte hela. Onlinebiten är stor i Sverige, vi är ett multinationellt företag. I vissa av våra marknader är situationen annorlunda, där är katalogen högst nödvändig för att skapa arbetstillfällen. Vi ser också hur allt fler moderna företag utvecklar analoga produkter igen, exempelvis ger webbshopen Net-a-porter ut en egen tidning nu.

Oriflame har en rad olika varumärken och ett sortiment med ungefär 1 000 produkter. För att skapa en personligare känsla kring utbudet jobbar företaget med ambassadörer. Den svenska entreprenören och bloggerskan Elin Kling är Orifllames globala ansikte utåt och förknippas främst med sminkmärket "The ONE".

Elsa Ekman, ännu en svensk bloggerska frontade kampanjen ”Very you” som lanserades i Sverige under starten på 2014. I samband med att Oriflame sponsrade Fashion Week publicerade hon inspirationsinlägg på företagets hemsida och på hennes egen blogg. Skådespelerskan Pernilla Wahlgren driver en webbshop för Oriflame. I Portugal har skådespelerskan Rita Pereira varit talespersonen under 2014.

– Varumärket leds av orden "Your dreams- Our Inspiration". Vår mission är att uppfylla drömmar. De kan vara små i form av att vara snygg på en date eller stora som att kunna finansiera sina barns skolgång. Vår affärsmodell gör det möjligt att uppfylla drömmar i flera led. Det långsiktiga målet är att vara världens främsta bolag bland direktförsäljande skönhetsbolag.

Oriflame omsätter runt 14 miljarder kronor och börsnoterades på Nasdaq OMX Nordic Exchange för tio år sedan. Den ryska marknaden är en av de största för företaget, men försäljningen minskade kraftigt i början på februari när konflikten i Ukraina startade. Globalt sett ser Oriflame Avon som sin största konkurrent.

Oriflame har kritiserats för att ha en pyramidliknande affärsmodell och i Iran ingrep myndigheterna mot verksamheten i början på 00-talet.

– Vi har alltid jobbat med direktförsäljning, den enda butiken som finns ligger i Stockholm. Det känns modernt i en tid där människor drömmer om att arbeta som entreprenörer. Få vill vara anställda utan strävar efter en flexibel vardag. Jag tycker mig se mer företag som jobbar och marknadsför sig med just "social selling", Dropbox till exempel. Den nya generationen vet hur mycket nätverk är värda, personliga rekommendationer är otroligt viktigt för att skapa framgångsrika produkter.

Företaget grundades i Sverige 1967. I dag ligger huvudkontoret i Luxemburg.

– Vi är stolta över att vara ett svenskt varumärke utomlands, säger Ullrika Blennow.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...