Ny utgåva. Ny bylinebild. Denna gång med solglasögon. De kan användas till att skydda vid bländande framgång. Eller till att dölja arbetströtta ögon.
Beaconomist fyller ett år i dag. Med oss i denna utgåva 33, har vi många nya läsare, som jag önskar varmt välkomna till en av de mest spännande delar i näringslivet det går att befinna sig i. I denna utgåva berättar vi om hur fotbollshuliganer har riggat en egen mediebevakning av Nordens största tidning, om varför tre av Sveriges absolut största detaljhandelskedjor avstår från e-handel, vi prata med Ericsson om deras strategi för internet of things och hur staten å ena sidan förfasar sig över spelbranschens native-annonser men å andra sidan själva försöker kommunicera ti lungdomare via en mediekanal som gottar sig i gubbporr. Självklart berättar vi om hur du smartast utvecklar app och sajt parallellt. Så där ser har det sett ut i Beaconomist under ett år, 40 veckor. Så blir det även nästa år.
Efter ett år, då är det läge att ställa frågan vi försöker ställa till er andra: vad skulle du gjort annorlunda om du hade kunnat starta om i dag? Nu är det min tur att svara:
* Bättre marknadsföring inför lanseringen för att skapa förväntan och bättre säljtryck på prenumerationssidan.
* Involverat fler användare i utvecklingen.
* Kört en snabbare lansering à la quick & dirty. Nu väntade vi på att all snygg design var på plats. Det hade varit bättre att köra ut något fullt men snabbt och som vi hade kunnat snygga upp efterhand tillsammans med våra användare.
* Ett bättre utbyggt nätverk av underleverantörer av innehåll. Först nu börjar vi bygga ett frilansnätverk. Vi behöver mångfald blad skribenterna för att undvika skörbjugg bland användarna.
* Ett genomtänkt grepp för rörlig bild. Det enda vi presterar nu i rörlig bild är att lägga ut en och annan sekvens på Instagram. Vi har ingen rörlig strategi för vår egen kanal.
* 2-3 långsiktiga artikelserier, som hade hjälpt oss plöja igenom hela bevakningsområdet systematiskt. Hade vi inlett med det, hade vi hunnit skriva 40 artiklar mer artikelsserie.
* Finansieringen. Borde vi ha gjort som Brejkit som startade samtidigt men har kommit så mycket längre med hjälp ett knippe miljoner i riskkapital. Här har vi kört krona för krona, vilket tar tid och leder till att vi får stryk av konkurrenter med mer muskler.
* Mobile first skulle vi ha tänkt, inte minst när vi utvecklade vårt CMS med Putget. Vi utgår ännu från desktop när vi jobbar, med alla begränsningar det innebär.
* Utökad funktionalitet. Vi borde ha lagt till några kraftfulla tjänster, vi tänker ännu för mycket att vi är en leverantör av redaktionellt innehåll till läsare, när vi borde betrakta oss som leverantörer av tjänster till användare.
Om ett år, lovar jag att göra samma övning som denna. Vad det kommer att stå på listan går faktiskt inte alls att ana. Det är det som göra detta jobb och bevakningsområde så spännande.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare
Mejla gärna synpunkter och förslag på fika till rolf@beaconmist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...