På Medieinstitutets årliga framtidsspaning talade Annika Lidne, vd och onlinerådgivare på byrån, Disruptive Media, om growth hacking.

Growth hacking är ett begrepp som kommer ur start up-världen och nämns allt oftare när det snackas marknadsföring och företagsutveckling. Det beskriver ett nytt sätt att öka tillväxten, varav marknadsföring är en del i metoden. Uttrycket growth hacking har fått både ris och ros. Kritiker menar att det är ett flashigt ord för gamla metoder och andra anser att det är ett innovativt perspektiv att se på verksamheter, dit hör Annika Lidne.

– Start-ups och mindre bolag kan inte gå ut och köpa dyr tv-tid eller stortavlor. Growth hacking är ett sätt att skaffa sig ett övertag genom att använda hävstångseffekter på marknaden. Det handlar om att fråga sig hur produkten i sig kan öka försäljningen och hur man med lätta medel kan skapa en viral effekt kring verksamheten, sade hon.

Anledningen till att ta till growth hacking är att komma igenom mediebruset utan att lägga ner stora summor på traditionellt medieutrymme. Det är en arbetsmodell för att skapa långsiktig tillväxt genom att kombinera innovation med marknadsföring och mätbara mål. Är det tänkt.

– Just mätbara mål är intressant, det är där man börjar. I en artikel ur Dagens Industri stod det "marknadsföring döms ut av börsbolag". Artikeln redovisade uppgifter på att 40 av 100 tillfrågade börsbolag tycker att marknadsföring är meningslöst ur ett försäljningsperspektiv. Men, det står även att 40 procent av bolagen i undersökningen inte följer upp effekterna av sina marknadsinvesteringar, de kastar pil med förbundna ögon.

När Annika Lidne frågar kunderna om hur de mäter marknadsföringens effekter, utifrån ett sociala medier-perspektiv, så ser svaren lite olika ut. De allra flesta företag samlar in kvantitativ data av klick och retweets för att få ett hum om vilka aktiviteter som fått effekt. Få går vidare och jämför siffrorna med konkurrenter och egna tidigare resultat. När det handlar om att jämföra statistiken med faktiska affärsmål så tystnar nästan alla.

– Det kan låta självklart att mätningar är nödvändiga för att veta hur arbetet går och att mål effektiviserar och driver oss, men det är inte helt givet. Många mäter fiktiva värden som varumärkets positionering på marknaden. När det handlar om growth (tillväxt), ska man räkna på intäkterna i första hand.

Marknadsavdelningen är ofta osäker på vad företaget har för intäktsmål, där faller mycket av poängen. Hela företaget måste vara informerat om verksamhetens primära mål för att det ska vara nåbart. Det behöver förvisso inte handla om ökade intäkter utan kan utgöras av att få fler användare eller förändra varumärkets anseende. Nästa steg är att utifrån målet bryta ner hela kedjan från innovation till marknadsföring.

– Det är väldigt svårt för många bolag. Traditionellt sett så har stora organisationer barriärer mellan avdelningarna. Ofta vet kundtjänsten bättre än styrelsen vilka saker som skulle kunna rättas till för att spara både tid och pengar. Tyvärr kommer inte den kunskapen till användning.

Som tidigare nämnts så är produkten central inom growth hacking. En produkt ska få personen som rekommenderar den vidare att verka smart. Den ska också ge sina ambassadörer något för att de sprider produkten. Det kan handla både om reella specialerbjudanden och mer abstrakta gåvor som status. Helst måste det finnas ett konkret argument för att kunderna ska föra den vidare, Dropbox är ett bra exempel. Företaget bjuder både kunden som rekommenderar deras tjänst och den nya användaren på extra utrymme. Den nya Teslan är också en growth hacking-produkt, bilen går att uppdatera likt en Iphone så att kunderna hela tiden kan byta mjukvaran.

– Vi måste se på produkterna som sociala objekt, det går bygga in virala moment i allt. Då pratar jag inte om de klassiska dela-knapparna, man måste vara kreativare än så. Det ligger inte i tiden att betala för sökträffarna, man ska hamna högt upp i sökmotorerna av andra skäl.

Annika Lidne förklarade vidare att:

– Innovation är viktigt, det går att göra med enkla medel. Det kan handla om att ta en så tråkig produkt som toapapper och göra det knallrosa. Sedan kan man förlänga pappret med en prenumerationstjänst för att låta kunderna slippa släpa.

Growth hacking kommer tillbaka till den ursprungliga betydelsen av hacking då innovation av dagens produkter ofta sker digitalt. Något vi ser allt mer är hur företag med APIer (gränssnitt till datasystem) kopplar samman olika tjänster för att underlätta för kunderna samtidigt som de startar en synergi effekt mellan olika produkter. Det kan också handla om att på ett smart sätt ta vara på gratis data som finns på nätet och bygga register eller system som gynnar affärsnyttan.

Fem myter om growth hacking
1. Growth hacking innefattar en lista med hemliga knep – "hemligheten" handlar om attityden till verksamheten, inte verktygslådan.
2. Det är en snabbfix – growth hacking löser inget över en natt och det täcker inte systemfel.
3. Growth hacking är marknadsföring – marknadsföring ar bara ett moment inom arbetsmodellen.
4. De som jobbar med detta är programmerare – några är det, många är det inte.
5. Growth hacking utförs av en person – tillväxten jobbar man bäst på i team.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...