Den svenska contentbyrån Oh My har det kommunikativa helhetsansvaret för EM i handboll 2020 som arrangeras gemensamt av Sverige, Norge och Österrike. Målsättningen är att sälja ut samtliga arenor och arbetet är redan i gång.
– Vi har helhetsansvaret och det ska bli att arbeta med digital marknadsföring i många länder för att locka fans till framförallt de svenska arenorna, säger Christian Albinsson, medgrundare av Oh My.
Arbetet började för ungefär ett halvår sedan.
– Hittills har vi tagit fram brand book, kommunikativt koncept och skapat en marknadsplan. Biljetterna släpps 24 oktober så just nu jobbar vi med den första biljettförsäljningsfasen, målet är att minst 10 procent av alla biljetter säljs innan årsskiftet. Den långa bågen handlar om att mästerskapet ska bli en snackis och att handbollen ska ta stor plats även utanför den redan frälsta ’handbollsfamiljen’.
EM i handboll 2020 är första gången som ett mästerskap i handboll fördelas på tre länder. Det följer den allmänna trenden för stora mästerskap i lagidrott att de samarrangeras. I Sverige kommer mästerskapet att arrangeras i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vid senaste handbollsmästerskapet kunde matcherna följas på tv i 175 länder och totalt sett lockades 1,6 miljarder tittare.
– Helhetsansvaret handlar om att sköta det kommunikativa kring mästerskapet – från att ta fram en brand book till att se till att biljettförsäljningsmålen uppfylls.
Uppdragsgivare är dels Svenska Handbollsförbundet, som skapat ett EM-bolag där beställningen kommer ifrån, samt respektive handbollsförbund i Norge och Österrike.
– Vi jobbar även med europeiska handbollsförbundet som är ägare till Europamästerskapen i handboll på herr- och damsidan, säger Christian Albinsson.
Oh My har jobbat fram en övergripande ”claim” som all kommunikation utgår från.
– Dream, Win, Remember. Det är ett koncentrat av ett idrottsmästerskap tycker vi, alltså att ett mästerskap föder drömmar som konkretiseras under mästerskapet och som sedan blir till minnen i efterhand. Vi har när det gäller det visuella jobbat med Sveriges, Österrikes och Norges färger och valt ’blockiga’ typsnitt som ska synas och bidra till en enkel tydlig och slagkraftig kommunikation.
Vad ska ni uppnå?
– Vårt uppdrag är att se till att arenorna säljs ut, vi ska nå minst 80 procent beläggning men är inte nöjda förrän vi når 100 procent. Det är en offensiv målsättning eftersom finalhelgen spelas i Tele 2 Arena med plats för 22 000 åskådare.
Var ska det synas?
– Vi arbetar på det just nu och många dialoger är igång – allt från mediepartner till lokaltrafiken i de arrangerande städerna och de sändande tevekanalerna. Navet i all kommunikation kommer dock att vara sociala medier och där jobbar vi med konverteringskampanjer som ska sälja biljetter men förstås även varumärkesbyggande.
Hur långt har ni kommit?
– Vi har gjort marknadsplanen, tagit fram brand book och börjat sätta aktivitetsplanen, framförallt för den första fasen kring biljettsläppet.
ARBETSGRUPP
Kundansvarig Christian Albinsson
Projektledare Jozef Lego Silfverberg
CD Patrik Lythell
AD My Dahlstrand
AD Aron Sundberg
Sociala medier Karolina Pagaduan

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...