Nyheter365 är contentbyrån som på mindre än ett år har tagits över av personalen och kört igång den egna kanalen Newsner. Närmaste konkurrent är Schibstedkontrollerade Minimedia.

Under 2013 ökade Nyheter365 omsättningen med 95 procent till 11,3 miljoner kronor på sex medarbetare. Rörelseresultaten hamnade på 392 000 kronor. Nu tar byrån nästa steg. I september bröt byrån med sina tidigare ägare, mediebyrån Tre Kronor.

– Vi såg länge, och det gjorde Tre Kronor också, att vi behövde vara en fristående byrå för att få mer kunder. Det fanns en viss skepticism från andra byråer att jobba med oss, säger Johan Rikner, vd för Nyheter365.

En del av affärsidén är att leverera content i paket med annonser till hemsidor, kompletterat med optimering, så att materialet ska hittas av så många som möjligt.

Just att skapa effekt återkommer Johan Rikner till som det som särskiljer Nyheter365 från andra content-byråer.

– Vi kombinerar kreativitet med samma optimering och teknik som normalt finns hos duktiga e-handelsbolag. Vi vill vara både kreativa och datadrivna.

Nyheter365s grundare har sin bakgrund i kvällstidningsjournalistik och marknadsföring. Det är samma bakgrund som grundarna av Schibsted-kontrollerade Minimedia, som liksom Nyheter365 erbjuder native-annonsering.

Johan Rikner vill inte kommentera sin konkurrent. Han nöjer sig med ett:

– Helst inte.

Nyheter365 jobbar inte enbart med content, utan även med distributionskanaler. Byrån arbetar även med tidningsbilagor, något som aktörer som Mediaplanet, erbjuder.

– Men vi har en helt annan affärsmodell än Mediaplanet. De ringer och säljer in en artikel kopplad till en annons för en branschbilaga. Vi utgår från ett företag och gör en bilaga för dem.

En annan mediekanal är Newsner, som liksom Lajkat sammanställer andras sajter berättelser och filmer.

– Vi producerar även en del unikt material, bland annat med egen krönikör.

Newsner har runt 1,2 miljoner unika mobila besökare på en vecka.

– Från början ville vi visa att vi är duktiga på sociala medier, men nu börjar vi tjäna pengar på annonser.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...