Efter Mediaplanets köp av Nyheter365 har nativebyrån på allvar börjat expandera utomlands. Nyheter365s vd Johan Rikner berättar om hur det går till att dra i gång byrå i New York och Berlin och om målsättningen att bli ledande på den nordamerikanska och europeiska marknaden.
I december 2017 kom beskedet att Nyheter365 för första gången expanderar utanför Europa. Detta genom det nya kontoret i New York som ska jobba med att utveckla marknaden för viralsajten Newsner. Tanken är att inte bara producera content, utan också driva kanalerna som ger önskvärd räckvidd.
– Det är naturligtvis en jättestor marknad där vi sett att vårt datadriva nativekoncept har haft väldigt bra resultat. Dessutom är det redan den största marknaden för Newsner och då är det ett naturligt steg, säger Johan Rikner.
Vad är den övergripande målsättningen för Nyheter365, sett till den globala arenan?
– Vi vill bli ledande i första hand i Nordamerika och Europa.
Newsner är redan en av de större sajterna i USA och större än till exempel Vox, förklarar Johan Rikner.
– Men vi har inte kapitaliserat lika mycket som andra på besökarna och våra videos. Med lokalt kontor hoppas vi hitta många nya kunder till Newsner.
Johan Rikner tror inte att konkurrensen bland nativebyråerna i USA kommer att skilja sig mycket från den europeiska marknaden.
– Inte så mycket som man kanske kan tro. Vi ser fortfarande ingen som jobbar på samma resultatorienterade och datadrivna sätt. Därför tror jag också att vi har stora möjligheter.
Någon strategisk förändring gällande erbjudandet är det inte tal om.
– Konceptet fungerar så bra, så det kommer inte att förändras.
Det är Jonna Säll, nuvarande redaktionschef på Nyheter365 som blir landschef i USA.
– Just nu är det två personer på kontoret och innan året är slut bör vi vara sju-åtta personer. Just nu söker vi främst redaktörer som är duktiga på datadriven analys.
Vad är det för slags kunder ni har eller ska nå på den amerikanska marknaden?
– Alla som vill se resultat av sin native-annonsering. Specifikt de som vill sälja. Vi är lite trötta på folk som hävdar att native bara är något som bygger varumärke på lång sikt. Hos oss får man direkt roi (return on investment) samtidigt som man bygger varumärke.
Hur ska den amerikanska verksamheten utvecklas de närmsta tre åren?
– Vi hoppas att den växer kraftigt. Den kommer troligen vara vår största marknad om tre år.
Vad förväntar ni er för omsättning?
– Det går vi i nuläget inte ut med.
19 januari gick Nyheter365 ut med ytterligare en etablering. Denna gång på den europeiska marknaden, där Nyheter365 sedan tidigare har 60 anställda på kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och London. Denna gång var det dags för Berlin. Nyheter365s redaktör Johan Renvall är landschef för Tyskland.
Strategin är att bygga upp ett nätverk som ska göra det enkelt för svenska kunder att nå ut i Tyskland.
Kontoret ska även fungera som en kreativ hub för Nyheter365s sociala medier-sajter, däribland Newsner, men även Sportbibel och Ett gott skratt.
Hur ser expansionsstrategin ut för Nyheter365?
– Vi tittar löpande på vilka marknader som kan vara intressanta för oss, men just nu är det fullt fokus på de marknader vi startat nu samt tillväxt på våra befintliga marknader i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Storbritannien.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...