När den finska statens byråkoncern Nordic Morning slår ihop sina byråerna är ska den gemensamma leveransen bestå av ”digital tillväxtmaskin” som ska mäta sig med managementkonsulterna erbjudanden.
Det innebär att byråerna Ottoboni, Sitrus, Klikki, Seed och Countquest ska uppträda under affärsområdet Nordic Morning.
Affärsområdet Nordic Morning ska driva det gemensamma erbjudandet ”Digital Growth Engine” som beskrivs som ”ett gemensamt erbjudande för digitaliserad data-driven marknadsföring och tjänste- och apputveckling”.
Affärsområdeschef blir Mattias Falkendal, senast vd för Klikki och Sitrus. Han ger bakgrunden till den omfattande förändringen.
– I de förfrågningar vi får att driva digitalt förändringsarbete och digital marknadsföring, krävs en kombination av kompetenser som inte är byråspecifika. Det är vad de stora företagen, som vi vill jobba med frågar efter.
Mattias Falkendal listar kompetenserna han tror blir gångbara:
– Vi har strategiutveckling, datadriven content, tjänstedesign, samt data om marknadsteknologi. Det är de kompetenser som krävs för att vi ska vara anpassade till 2020-talet.
När byrågränserna blir upplösta krävs en ny organisation för arbetsstyrkan på 320 medarbetare.
– Organisationen är indelad efter våra kompetensområden. Sedan har vi fysiska kontor i Stockholm, Norrköping, Malmö och Helsingfors, säger Mattias Falkendal, och skjuter in:
– Med det här är vi en av Nordens största digitala byråer.
Är det viktigt med storlek?
– Ja, med den typen av kunder vi jobbar med, som Finnair, Stora och Loreal, som behöver driva upp sin digitala marknadsföringsprocess, då är det en fördel att kunna ha musklerna bakom.
Har inte ni kunnat jobba med stora företag förut?
– Jo, det är förändringsresa också för oss. Vi identifierade att vi behövde vissa kompetenser, vilket ledde till förvärven av Ottoboni och Countquest. Vi har sålt mellan våra bolag, men nu slår vi samman bolagen.
Vad är Digital Growth Engine?
– l slutänden handlar det om att ha de bästa kundupplevelserna i marknadsföringen eller i tjänster som slutkunderna använder.
För att det ska ”funka som en väloljad motor”, är det mycket under ytan som ska komma på plats.
– För det första gäller det att bestämma ambitionsnivån. Sedan handlar det om val av teknik för att få rätt data, som ger dig kundförståelse. När våra uppdragsgivare har detta på plats, kan de börja fundera på att leverera det bästa som går till detta nya kundbeteende. Det kan handla om att ta fram kommunikation eller utveckla nya tjänster.
Vad ser ni för utveckling inom content marketing?
–Content-produktion och content-distribution i rätt hastighet är ett område som kommer att växa. Starkt bra och kreativt content är viktigare än någonsin, men det behöver ske automatiserat och personifierat, och vi behöver kunna distribuera rätt data i rätt hastighet.
Byter ni nu position på marknaden?
– Ja, det gör vi absolut. Nordic Morning ska ta en tydlig position genom att driva förändring och digitalisering på stora företag.
Vilka blir era konkurrenter?
– Det är managementbyråer som Accenture interactive snarare än kommunikation. Vi skulle definiera oss som att vi är i förändringbranschen snarare än kommunikationsbranschen.
De stora management-firmorna med 10 000-tals kompetenta medarbetare. Hur ska ni kunna konkurrera med dem?
– Vi har inte 10 000-tals medarbetare, men jag tror att vår styrka är att våra rötter ligger i att vi kan marknadsföring i grunden och kopplar till strategi och digital tjänsteutveckling.
Du nämner inte Making Waves?
– Nja, det är ju klart det finns en massa bra konkurrenter och branschkollegor. Det var nog ganska många jag inte nämnde.
Har ni allt ni behöver nu?
– Nej, en sådan här resa blir aldrig klar. Det handlar om konstant utveckling, vi lever som vi lär. Det här är bara början snarare att det skulle vara klart. Det inställningen skull de flesta må bra av att ha.
Anställa människor/göra förvärv?
– Ja, vi anställer definitivt. Vi söker en lång rad roller. Det kommer vi att fortsätta med. Förvärv är inte omedelbart förestående. Men vi vill växa och ta en stark position på marknaden.
Affärsmål?
– Det handlar om att ha en ledande position i Norden i att driva marknadsförändring och tjänsteutveckling så att vi kan jobba med de största bolagen. Givetvis gör vi det för att skapa en växande affär med bra lönsamhet. Vi är inne i en planering så vi kan inte ge några konkreta siffror, men omsätter runt 500 miljoner kronor.
Går ni runt?
– Ja, absolut. Det här är fem verksamheter som blev en. Där finns verksamheter som är väldigt lönsamma medan andra har genomgått en förändringsresa. Vi driver vår egen förändringsresa, nu har vi satt grunden för en lönsam tillväxt.
ANSVARIGA PÅ NORDIC MORNING
Oskar Sparreljung, driver området tjänstedesign
Fredar Arnarp, driver data och marknadsteknologi
Andreas Dahlin, ansvarig för datadriven content
Lars Tengen, chef för Malmö-kontoret
Teemu Takala, leder strategi.teamet
Jukka Sundquist, driver Nordic Morning i Finland
NORDIC MORNING I SIFFROR
Nordic Morning Group, alltså hela koncernen, minskade under första året omsättningen med 8,1 procent till närmare 490 miljoner kronor. Rörelseresultatet stärktes dock från en förlust på -16 miljoner kronor till vinst på 17 miljoner kronor, rensat för engångsposter. Rörelsemarginalen låg på 3,5 procent. Personalstyrkan minskade samtidigt med 83 till 591 snittanställda som vardera omsatte 870 000 kronor under först halvåret.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...