Content is ännu king. Det kan man konstatera efter att Telenor fick vika ner sig för TV4, som ville höja priserna på sitt utbud. Telenor ville först inte, men då hotade TV4 med att göra det mörkt i rutan för Telenors tv-kanaler, såsom Bredbandsbolaget.
Fejk news är ännu på riktigt och idag rasar debatten hårdare än kanske någonsin. Fejk news lär oss att den som inte har ryggen fri, kan riskera allt: jobb, status, nätverk och affärer.
I detta nummer berättar vi hur Nordea jobbar med native-annonser bemötte det massiva tryck som uppstod då bankens styrelse fattade beslutade att flytta kontoret till Helsinki.
Native brukar annars ofta förknippas med sockervadd till artiklar som ska bygga varumärket.
Nordea använde i stället native till att bemöta olika påståenden om flytten.
Det öppnar för fler kreativa sätt att jobba med native:
* följetonger.
* snabba egna kommentarer till olika tillhändelseförlopp.
* premiumjournalistik.
* personporträtt på företagets eller organisationens hjältar.
Det är nog dags att kasta bort fördomarna kring content marketing.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...