Jag har just fått ett glatt mejl från Alex och utvecklingsteamet om att vi har fått en "Push Woosh panel". Det låter bra och jag ska snart kolla vad det kan röra sig om.
Under tiden har jag funderat lite över ett omvänt problem med Google. De flesta publishers bekymmer är att bygga sajter och skapa content som är anpassade efter Googles algoritmer så att så mycket trafik som möjligt skapas. Genren har till och med fått ett eget begrepp, klickfiske. Detta funkar bra med Googles självpåtagna uppgift som är att göra all information i världen sökbar (via Google). Men låt oss säga att vi inte vill att Google ska hitta vårt material? Inte så lätt som det kan låta.
När vi utvecklar Beaconomist gör vi det dels som en öppen sajt (lanseras senare, eller hur CTO-Magnus?) och ett veckomagasin (det du läser nu). Innehållet i veckomagasinet vill vi inte att Google ska hitta. Däremot vill vi att användare (som du) ska kunna dela innehållet. Den här kombinationen är inte okomplicerad och innebär att Google till slut kan borra sig i det material vi vill distribuera exklusivt. Vi har alltså det omvända Google-problemet. Vi vill inte att Google ska hitta materialet. Men Google vill som sagt göra alla information i världen sökbar. Intressekonflikt.
Nästa fundering som infinner sig är: Vilken rätt har Google att tränga sig in och länka ut material som är upphovsrättsligt skyddat och avsett för ett slutet sällskap? Eller är det vi som begår brott mot principen om ett öppet internet? I så fall är vi inte ensamma. Bankerna är knappast aktörerna som delar ut all information de har. De verkar ännu få vara i fred för Google. Frågan är hur vi bäst gör? Vet du? Jag bjuder på lunch.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...