Tillväxtverket, Jordbruksverket och Livsmedelsverket får tillsammans 8 miljoner kronor till digital utveckling inom livsmedelskedjan.
Tillväxtverket, Jordbruksverket och Livsmedelsverket ska tillsammans utveckla digitala tjänster som kan bidra till förenklad information, guidning och service för företag i livsmedelskedjan.
Myndigheterna får sammanlagt åtta miljoner kronor för uppdraget som ska på från 2017 till 2019.
Uppdraget sker inom ramen för den nationella livsmedelsstrategin som siktar bidra till att potentialen för hela livsmedelskedjan nyttjas fullt ut. Det innebär ökad och hållbar produktion av mat som leder till fler jobb och hållbar tillväxt. Det ska också leda till möjliggörandet av mer medvetna val utifrån konsumentens perspektiv.
En arbetsgrupp är tillsatt från samtliga tre parter i satsningen och gruppen hålls samman av Jordbruksverket. Myndigheterna kommer även att samarbeta med branschorganisationer och företag i de branscher arbetsgruppen undersöker.
– Vi har identifierat två branscher vi kommer att börja med. Det är biodlingar och vattenbruk, säger Johan Winther, tjänsteutvecklingsansvarig på Tillväxtverket och fortsätter:
– Det är två regeltunga områden där det krävs mycket myndighetskontakt. Vi vill hitta lösningar för dessa branscher, skala upp och använda metoden på andra områden.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...