123 miljoner drog MTG in på alkoholreklam 2015 och Discovery cirka 122 miljoner. Det hävdar svenska myndigheter. Konsumentverket och Myndigheten för radio, tv och press förbereder stämning mot dessa bolag på minst 5 miljoner kronor vid Stockholm tingsrätt.
Dagens Opinion har nyligen avslöjat att svenska myndigheter vill stoppa alkoholreklam i MTG och Discovery kanaler. Konsumentverket och Myndigheten för radio, tv och press anser att Discovery och MTG, programföretagen bakom TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9, har etablerat sig i Storbritannien för att undvika svensk lagstiftning. Där går det till skillnad från Sverige att sända reklam eller bli sponsrade av alkohol-märken.
Beaconomist har nu läst handlingar som svenska myndigheter skickat till EU och till engelska motsvarigheten till Myndigheten för radio, tv och press.
Det är en konflikt som går tillbaka till 2011 där nykterhetsorganisationen IOGT-NTO anmält MTG och Discovery för att deras sändningar strider mot radio-och tv lagen och mot bestämmelsen i alkohollagen om förbud mot reklam för alkoholdrycker. Svenska myndigheter har sedan dess verkat för att stoppa reklam till den svenska marknaden.
I skrivelse till EU-kommissionen säger de svenska myndigheterna:
“Överträdelserna har vidare pågått under flera år och de har nått en stor del av den svenska befolkningen. Överträdelserna är även allvarliga då de bryter mot en hörnsten i den svenska alkoholpolitiken. Effekten av om dessa överträdelser inte beivras riskerar att mycket allvarligt minska betydelsen av övriga åtgärder som Sverige vidtar för att minska alkoholdryckers negativa skadeverkningar på folkhälsan. KO anser därför att sanktionerna för överträdelserna måste bli kraftfulla.”
De två myndigheterna skriver att de totala investeringarna i alkoholreklam i samtliga medier i Sverige för 2015 uppgick till drygt 2,6 miljarder kronor (2 629 miljoner kronor).
Av dessa belopp gick 70 miljoner till att alkoholreklam skulle visas i TV3, drygt 39 miljoner i TV6 och 14 miljoner i TV8.
När det gäller Discovery så tjänade Kanal 5 119 miljoner kronor och 13 miljoner gick till Kanal 9. (Siffrorna är från TNS Sifo)
Dessutom anser även Konsumentombudsmannen, KO, att programföretagen är medvetna om att Sverige har ett totalförbud mot att sända alkoholreklam i svensk tv. Den brittiska myndigheten Ofcom har dessutom krävt att MTG och Discovery ska upphöra med denna typ av reklam. Svenska myndigheter är övertygade om att programföretagen uppsåtligen har brutit mot det svenska totalförbudet mot att sända alkoholreklam i tv.
Eftersom KO och Konsumentverket ansvarar för övervakningen av de regler som gäller för marknadsföring av alkoholdrycker har Konsumentverket haft ett inflytande vid utformningen av underrättelse till EU-kommissionen och MTG och Discovery.
Tonchi Percan

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...