Anrika Motormännen lägger i en ny växel och lanserar en responsiv sajt som ska få fart på medlemaffärerna.
Motormännen är en anrik förening grundad 1922 för svenska bilister. Under 1940-talet var rentav Astrid Lindgrens man Sture vd för föreningen och han startade tidningen Motor. År 2017 lanserar Motormännen en ny webb.
– Som Sveriges största konsumentorganisation för bilister behövde vi förnya vår webb. Vi behövde tydligare förklara våra medlemsfördelar och bjuda in till inspiration kring bilägande och bilresor och till engagemang i våra viktiga frågor, berättar Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännen, och lägger till:
– Den nya webben är ett resultat av att vi har lyssnat på våra besökare på webben och identifierat vad som är viktigast för dem.
Sajten är självklart responsiv och den nya innehållsstrukturen bygger på en ”omfattande” analys av besöksstatistik.
– Strukturen är testad utifrån de behov som våra besökare har. Ambitionen är att underlätta för besökarna att hitta den information som de söker på ett enkelt och intuitivt sätt.
Den nya versionen av sajten har också fått ett nytt bildmanér och ny grafisk form.
– Alla sidor kommer att visa relaterat innehåll som ska hjälpa besökaren att hitta ytterligare information på webbplatsen som kan vara intressant i sammanhanget. Vi har en webbshop med massor av praktiska produkter som vänder sig till bilister. Vi länkar till produkter i e-handeln som relaterat innehåll på olika sidor. Givetvis kommer vi att arbeta vidare med att följa upp våra effektmål för webbkanalen och se hur vi ytterligare kan justera och förbättra upplevelsen för besökaren.
Vilken upplevelse vill ni bjuda användarna/besökarna/medlemmarna på?
– Inspiration till alla som har intresse av mobilitet. Det handlar till exempel om miljöfrågor i samband med mobilitet, olika bilägarformer, semesterresor med bil i Sverige och utomlands, att ta del av våra medlemsrabatter och av vår rådgivning inom juridik, teknik och resor.
Hur ska sajten stötta Motormännens affär?
– Den ska förenkla för våra medlemmar att till fullo ta del av alla möjligheter som finns i medlemskapet. Vi har massor att erbjuda och nu blir det tydligare och enklare för besökaren.Givetvis vill vi bli fler så att vi kan jobba ännu bredare med våra frågor och ge ännu bättre medlemsfördelar.
Motormännen använder som CMS Umbraco och jobbar även med Twitter, Facebook, nyhetsbrev, Instagram samt en e-handel med erbjudanden och praktiska produkter.
Vilka gjorde jobbet?
– Vi har arbetat med en webbyrå som heter Metamatrix. Arbetsgruppen internt har bestått av en intern projektledare med en tight styrgrupp och en engagerad redaktionsgrupp med kommunikatörer, rådgivare och medarbetare.
Något annan insikt?
– Förarbetet inför arbetet med den nya webbplatsen har medfört många intressanta insikter som vi nu har stor nytta av i det fortsatta arbetet med vår digitala transformation, berättar Heléne Lilja

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...