I oktober 2014 drog Stampen Media Group igång bolaget Modern Women Media. Syftet var att samla koncernens alla kvinnosajter under ett och samma bolag. Från och med årsskiftet blev Emma Robson vd för Modern Women Media. Här talar hon om målen 2015 och vilket innehåll kvinnor söker.

– Vårt mål är att vara den självklara inspirationskällan i alla delar av kvinnans liv för att underlätta i kvinnans vardag. Vi vill skapa de främsta digitala destinationerna för kvinnor genom relevant och engagerande användargenererat innehåll, säger Emma Robson.

Modern Women Media startades efter att Familjelivmedia och Fashion Media börjat titta på samarbeten. Under det arbetet märktes det att det snabbt att det fanns en efterfrågan på en annan typ av paketering, där man utgår från kvinnors intressen istället för olika målgrupper som till exempel ”kvinna storstad 25”.

– Jag fick uppdraget att titta på hur vi skulle kunna jobba under samma paraply, vilket jag gjorde tillsammans med Fashion Medias vd Katarina Kuylenstierna som i dag är vice vd för Modern Women Media.

Emma Robson säger att bolaget kommer nå cirka 2 miljoner unika besökare i veckan under 2015. Modern Women Media ska då omsätta cirka 95 miljoner.

– Fokus framöver kommer att vara att se till att våra kunder känner till våra nya koncept och att läsarna ska märka av fördelarna med den samlade kompetensen vi nu har under samma tak.

Vilka är utmaningarna 2015?
– Vi lämnar bakom oss ett starkt år för både affärsområdena Familj och Fashion, där familjeliv visade ett bra resultat och fashion fick många nya profiler och tog många investeringar. Utmaningarna i år blir att nå alla våra kunder med våra nya erbjudanden och fortsätta växa inom webb-tv och e-handel.

Emma Robson har länge arbetat med innehåll för kvinnor. Hon berättar att det material som attraherar mest är det med hög igenkänningsfaktor eller som tar upp särskilda ämnen som många intresserar sig av. Några intresseområden är till exempel familj, gör-det-själv och pyssel. Inom mode syns ett ökat intresse för hållbarhet och människorna bakom modet.

– Vi märker också att publiken gärna vill se de profiler eller bloggare som de är intresserade av på fler plattformar och på olika sätt. Det handlar inte längre handlar om att bara läsa, de vill se, höra och uppleva. Vi märker också av ett ökat intresse för både webb-tv och event kopplade till intressen. Tidigare så levererades information på liknande sätt; början, mitten och ett slut. I dag när så mycket information finns tillgängligt så blir det som levereras som ett ”pussel”. Så det är inte bara vad publiken är intresserad av utan även hur de får ta del av det som spelar roll.

Finns det någon policy för publiceringen inom bolaget?
– Nej det har vi inte. Men kanske är detta något vi bör fundera och se över i framtiden.

Har ni något "samhällsmässigt" ansvar som mediekoncern?
– Ja det har vi. Internt är det viktigt att ta ett samhällsansvar genom ett aktivt csr-arbete och en stabil arbetsplats.

Emma Robson fortsätter:

– På våra sajter skapar vi relevant innehåll för läsaren och dessa frågor är viktiga för våra läsare. Oavsett om det handlar om hållbart mode eller ekologisk barnmat. På modesajterna har vi ständigt i bakhuvudet att personer och innehåll har en bred mångfald. På de kanaler som riktar sig till den yngre målgruppen arbetar vi med profiler som kan vara fina förebilder.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...