Therese Forssell har jobbat som pr-konsult på byråer som Pronto och Hill Knowlton. Senast var hon Moderaternas sociala medieexpert under valrörelsen. Nu ska Therése Forssell ansvara för spelföretaget Star Stables sociala medier, globalt.

– Tidigare hade jag en projektanställning på moderaternas riksdagskansli och drev opinionsbildningsprojektet "Moderater i utlandet" tillsammans med Henrik von Sydow. Valresultatet var kanske inte så lyckat men vi var nöjda med utlandsprojektet eftersom valdeltagandet ökade med 50 procent. Men när valrörelsen var över längtade jag tillbaka till marknadskommunikationen, säger Therése Forssell.

Star Stable lanserades i Sverige och delar av Europa för drygt tre år sedan.Spelet finns översatt till 11 språk  i 180 länder och har över 4,5 miljon registrerade. Varje vecka laddas det upp 2 500 nya Star Stable-klipp på Youtube.

Vad är den största skillnaden mellan att jobba med Moderaterna och Star Stable?
– Framförallt jobbar jag med en helt annan målgrupp i dag. På Moderaterna riktade sig kommunikationen till alla svenskar i utlandet som får rösta. Nu är målgruppen tjejer 7-17 år. Det har visat sig vara väldigt kul eftersom de är superengagerande.

Hon fortsätter:

– Skriver jag ett inlägg i Facebook-gruppen, tar det bara någon timme innan vi har 20 000 likes. Samtidigt har målgruppen höga förväntningar på regelbundet content och snabba uppdateringar så fort något händer.

Jobbar du med andra kanaler nu?
– Den här målgruppen möjliggör användandet av yngre kanaler så som Snapchat och Vine. Det finns inte heller samma ramar för mitt arbete i dag så jag kan generellt vara friare i produktion av innehåll och kanalval. Företaget är i en väldigt spännande fas och växer just nu i USA.

Therése Forssell tror att hennes erfarenheter av andra kulturer kommer att spela en viktig roll för den nya tjänsten. Det är relevanta kunskaper då hon ska lägga kommunikationsstrategier som måste fungera globalt.

Vad man ska tänka på när man ska producera innehåll för sociala medier i en global kontext?
– Om vi exempelvis arrangerar en tävling via sociala medier behöver vinsten attrahera världen över. Det är även viktigt med vilken tid på dygnet man postar. Det gäller att väga in kulturella skillnader också. Sist men inte minst måste man ta hänsyn till de lagar och regler för marknadsföring mot barn som finns globalt, de ser olika ut i olika länder. 

Vad är företagets mål för kommunikation i sociala medier?
– Självklart är det främsta målet att få fler betalande registrerade, just nu jobbar vi speciellt mot marknaderna Storbritannien, Tyskland och USA. Men för att nå fler  måste vi fortsätta leverera ett av världens roligaste och högkvalitativa spel.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...