Appen It’s My Styl är ett fashion community för unga kvinnor. Där kan användarna bygga egna stilprofiler genom att mixa och matcha egna kläder med e-handlarnas och få feedback från andra användare.

– Tanken är att man ska kunna dela sin egen stil, inspireras och interagera med kompisarna. Vår grundidé bygger på att tjejer ska kunna uttrycka sin stil utan att behöva lägga upp bilder på kroppen. Men det finns inga regler mot det, säger Felicia Åkerlind, grundare av It´s My Styl.

Felicia Åkerlind förklarar att utvecklat It´s My Styl efter att ha sett ett behov för en kanal i landet mellan bloggar och Instagram inom mode.

– Många har nog varit med om att få kommentarer som ”get a blog” när de delar sina outfits på Facebook eller Instagram.

Målgruppen är modeintresserade unga kvinnor inte folk som jobbar inom fashionindustrin. Felicia Åkerlind beskriver den typiska användaren som en tjej i gymnasiet vars stilikon går på samma skola, inte på någon catwalk i Milano.

– Från början var It´s My Styl en renodlad stillapp men i dag är den bredare än så. Våra användare kommunicerar och lägger upp bilder på mer än bara kläder. Vissa använder It´s My Styl för att promota sin blogg.

Hur fungerar det?  
– Man bygger en egen profil, precis på samma sätt som i andra sociala nätverk. Sedan kan man börja följa andra och få egna följare. Vi har en sökmotor i appen som gör att man som användare kan söka på plagg i butik och dela dem på sin profil. Man kan göra sökningar som till exempel ”black bag Prada”. Man skapar helt enkelt ett kollage av det man gillar.

It´s My Styl har några av nordens största e-butiker knutna till appen. Zalando och Nelly, New Look är några av dem.

Hur ser affärsmodellen ut?
– Eftersom vi är en app för kläder så har vi en naturlig kanal för mCommerce (mobil shopping) och mAds ( mobila annonser ). Vi ser också ett växande intresse för verktyg som hjälper användarna att puffa för sina egna profiler i nätverket.

Appen släpptes i maj 2015 och har i dag 40 000 användare. Målet är att de ska bli fler än 100 000 innan årsskiftet. Planen är att investera i samarbeten med influencers och att vara aktiv i de sociala kanaler där målgruppen finns för att locka fler till nedladdning.

– Vi har Facebok, Twitter och Instgram. Men det har visat sig att vår målgrupp (kvinnor 14-24 år) hänger mer på snabba medier som Snapchat, Youtube och Kik.

It´s My Styl har tre privata ägare och två externa i form av riskkapitalbolagen Almi Invest och Forgraf. Totalt jobbar fyra personer på bolaget. Två av dem är utvecklare då allt sådant arbete görs inhouse. Appen byggs ii Objective-C, Xcode7 och node.JS.

– Vi har tänkt anställa två personer till inom kort.

Vilka är era konkurrenter?
– Det är nätverk som Pinterest, Polyvore och Stylight. Men jag måste tillägga att vi gillar våra konkurrenter väldigt mycket.

Var ä ni om tre år?
– Då är vi ett ledande fashion community med 10 miljoner användare. Ett ställe dit alla går för att diskutera stil och mode med sina kompisar.

 

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...